CD Recensies

CZERNOWIN: KAMERMUZIEK

Czernowin: Nonet voor piano, 3 houtblazers, 4 strijkers en slagwerk ‘Afatsim’; Strijkkwartet; Die Kreuzung; Strijksextet Dam sheon hachol; Ina. Resp. Ensemble Sonor o.l.v. Harvey Sollberger, Arditti kwartet, Mayumi Miyata (sho), Takashi Satto (sax), Keizo Misoiri (cb) o.l.v. Fumio Tamura; Arun Bharali (v), Erik Ulman (v), Mary Oliver (va), Conrad Bruderer (va), Frank V. Cox (vc), Ulfar Haraldson (cb) o.l.v. Harvey Sollberger, John Fonville (fl). Mode MODE 77 (68’14”). 1999
 
Chaya Czernowin (1957) is een Israëlisch-Amerikaanse componist en Harvard professor die een zomeracademie leidt, maar ook in Polen aan de Synthesis  zomeracademie actief was. Als componiste schreef ze vier opera’s: Pnima… ins Innere, Adama, Infinite now en Heart Chamber met een sterk politiek karakter. De kans om die te horen is vrij gering.
Dankzij deze opname staat wel kamermuziek ter beschikking. Die is in meerdere opzichten bijzonder. In het Nonet Afatsim uit 1996 en het Strijkkwartet uit 1995) speelt ze een spe, waarin de indentiteit van de instrumenten wordt veranderd door ‘meta instrumenten’ te scheppen en zo de identiteit van de compositie te veranderen. In deze werken wordt de muziek nog verder opgedeeld tot een waar woud van kleine uitingen.
Die Kreuzung is oorspronkelijk voor accordeon.
Al deze werken hebben iets heel fysiek karakter alsof de componiste muziek beschouwt als object in de ruimte die op verschillende manieren naar innerlijke logica zoeken en daarbij in al hun complexiteit met veel impact   maar vrij onvoorspelbaar wonderlijke kleuren te toon spreiden. Soms wat terughoudend, soms met schokkende heftige uitbarstingen. Fascinerend!