CD Recensies

CROCE: MOTETTEN EN CANTIONES

Croce: Motetti & Sacrae cantiones. ‘Omnes gentes’, ‘Canzon decimaquarta’, ‘Anima mea liquefacta est’, ‘Percussit Saul mille’, ’Toccata’,’ ‘Egredimini et videte’; ‘Canzon 3 a 4, ‘Ornaverunt faciem templi’, ‘Canzon arosa’, ‘Ave virgo’, Canzon terza’, ‘Virgo decus nemorum’, ‘Canzon settimadecima’, ‘Hodie completi sunt’, ’Toccata terza’, ‘Quaeremus cum pastoribus’. Voces suaves en Concerto Scirocco o.l.v. Francesco Saverio Pedrini en Giulia Genini. Arcana A 439 (52’24”). 2017
 
Gedurende de tweede helft van de zestiende en de eerste helft van de zeventiende eeuw werd het Venetiaanse muziekleven vooral beheerst door Willaert, de Gabrieli’s en Monteverdi. Maar in hun schaduw werkten ook andere componisten alsStefano Bernardini (ca. 1585 - 1636), Giovanni Croce (ca. 1557 - 1609) en Giovanni Picchi (1685 - 1750).
Ze waren minder bekend en raakten snel wat vergeten, maar nu ze onder de aandacht worden gebracht via opnamen van hun werken door onder meer Giulia Genini van Concerto Scirocco blijken ze toch best de moeite waard.
Groce ook bekend als Il Chiozzotto omdat hij in Chioggia werd geboren, was een priester die aan het begin van zijn loopbaan kapelmeester was van de  Santa Maria Formosa, werd in 1603 benoemd als maestro di cappella aan de San Marco, wat destijds een belangrijke positie was.
Over hem is niet zoveel bekend, zodat we hem vooral moeten leren kennen uit zijn muziek. Die blijkt van hoge kwaliteit en is in een stijl halverwege de conservatieve Venetiaanse school van Gioseffo Zarlino en de moderne richting van Monteverdi. Groce weet uitstekend gebruik te maken van dubbelkorigheid, prachtig contrapunt en echoeffecten. Hij werkte niet zozeer in de meerstemmige stijl van een Gabrieli, maar met zijn vaak profane, zorgeloze en gelukkige Madrigalen voor vier of vijf stemmen en zijn meest achtstemmige Motetten weet hij beslist te boeien omdat ze meel melodieus klinken en harmonische rijkdom tonen. Zijn Madrigalen werden zijn uit 1586, de Motetten uit 1605.
De beide enthousiaste jonge Zwitserse ensembles Voces suaves en Concerto Scirocco gingen naar de Santa Barbara basiiiek in Mantua die beschikt over een prachtig Antegnati orgel uit 1565 om deze opname te maken en Groce eer te bewijzen. Dat is ze op uitgekiende oude muziekwijze prachtig gelukt.