CD Recensies

CHOPIN: MAZURKA'S, POLONAISES, FANTAISIE, LORTIE

Chopin: Mazurka’s op. 6 nr. 1-4, op.24 nr. 1-4; Variaties over ‘La ci darem la mano’ uit Mozarts Don Giovanni in Bes op. 2; Mazurka’s op. 67 nr. 1-4; Polonaises op. 40 nr. 1 en 2; Mazurka’s op. 41 nr. 1-4; Fantasie in f op. 49. Louis Lortie. Chandos CHA N 20117 (83’35”). 2020 
 
Op de zesde cd van zijn opname met de volledige pianowerken van Chopin wijdt de Canadese pianist Louis Lortie zich voornamelijk aan Mazurka’s. Opnieuw bestaat het programma uit een combinatie van vroege en latere werken en het haakt met de dansen duidelijk in op Chopins Poolse identiteit.
Het eerbetoon aan Mozart via een reeks variaties op een aria uit Don Giovanni is oorspronkelijk voor piano en orkest en werd in 1827 gecomponeerd door een zeventienjarige; in die vorm is het o.a. van Nelson Goerner en Frans Brüggen te horen (Narodowy instytut Fryderyka Chopina NIFCCD 009), later bewerkte hij het voor pianosolo.
Het is en blijft een wonder wat Chopin in de loop der jaren van de Mazurka als dansvorm maakte sinds eind jaren 1820. Zijn Parijse luisteraars moeten verbluft zijn geweest. Misschien verbluft Lortie nu minder, maar hij heeft wel een heel goede greep op stijl en karakter.
De beide Polonaises zijn uit de late jaren 1830 en zijn vervuld van nationale trots, zeker nr. 1 met de bijnaam ‘militaire’; nr. 2 is wat melancholieker. Met de haast wat improviserend gespeelde Fantasie uit 1841 wordt het mooie programma besloten.
Het geheel heeft een imponerend hoog niveau. Wat daarbij helpt is dat Lortie op een Fazzioli speelt en dat de opname, waarschijnlijk weer door Ralph Couzens gemaakt, bijzonder mooi klinkt. Hevige concurrentie voor Pollini, Argerich, Perahia et al.