CD Recensies

CAVE EN LENS: L.I.T.A.N.I.E.S.

Cave en Lens: L.I.T.A.N.I.ES. Clara-Lane Lens (stem), Nicholas Lens (stem), Denzil Delaere (t), Claron McFadden (s) met het Fourteen Storks ensemble. DG 483.943-2 ( 62’42”). 2020
 
Zoals de Covid-19 pandemie iedereen op het moment eind 2020 steeds grote beperkingen oplegt, is dat in het geval van uitvoerende musici extra het geval. Dus liever van de nood een deugd gemaakt dan afwachten of het volgend jaar beter wordt.
Daarom sloegen de Australische Nick Cave (1957) van de rock band Bad Seeds en de Belgische componist Nicholas Lens (eveneens 1957) die in 2012 de opera Slow man componeerde de handen ineen om de kameropera in twaalf delen L.I.T.A.N.I.ES samen te stellen. Ze werkten al eerder samen in de opera Shell shock uit 2012. Lens schreef ook de trilogie The Accacha chrincles, waaruit het derde deel ‘Amor aeternus’ in 2006 is opgenomen met Claron McFadden, Derek Lee Ragin, de Bulgaarse stemmen Angelite en het Gondwana orkest (Dalla Laika DL 02706).  
Er moest worden gewerkt met een klein ensemble van 11 musici, waaronder Lens’ dochter Clara-Lane die thuis was gestrand tengevolge van de crisis en Lens werkte het gegeven uit tijdens lange fietstochten door het verlaten Brussel.
In L.I.T.A.N.I.ES. wordt op lyrische wijze het spoor van het mensenlijk leven van geboorte, bloeitijd, verval, dood en eventuele wedergeboorte gevolgd met een piano, verschillende houtblazers en wat kale vioolklanken. Dat gebeurt op vrij minimalistische wijze. Clara-Lane Lens fluistert aan het begin van de Litany of divine absence ‘Become yourself, so I can see you’ en wekt herinneringen aan Glass.
Het hele werk is gebaseerd op een bezoek van Lens aan de in stikte gehulde, door bossen omgeven Rinzai tempel Yamanouchi in het Japanse Kamakura die ik tijdens mijn Japanreizen ook een paar keer betrad en waar mensen vrede en rust vinden. 
Troostrijk klinkt de muziek echter niet, eerder verdroomd, verontrustend en  desoriënterend dankzij de heel toegewijde vertolking waarin vele facetten naar voren komen. Maar zeker ook boeiend en passend bij dit tijdsbestek vol dreiging en onzekerheid. Iets voor onder de Kerstboom?