CD Recensies

CLYNE: MYTHOLOGIES

Clyne: Mythologies. Masquerade; This midnight hour; The seamstress; Night ferry; ‘rewind’.  BBC Symfonie orkest o.l.v. resp. Marin Alsop, Sakari Oramo, Andrew Litton en André de Ridder met Irene Buckley (stem) en Jennifer Koh (v). Avie AV 2434 (67’).  2011/6

Anna Clyne: (1980in dit) is een in Londen geboren componiste die een achtergrond heeft in de elektronische muziek, naar de V.S. verhuisde en daar o.a. composer in residence’ van het Chicago symfonie orkest was. Op deze cd krijgen we een aantal orkestwerken van haar te horen. Aan het programma Mythologies werkte ze tien jaar van 2005 tot 2015.
Masquerade uit 2013, dat tijdens een Londense Prom in première ging, heeft betrekking op een in de achttiende eeuw in de openlucht gehouden festiviteit met muziek, acrobaten, vuurwerk en straatartiesten. Een mooie gelegenheid om verband te leggen tussen muziek en dans door gemaskerden. Een mooie aanleiding om daar een zwierig werk met een overdaad aan instrumentale kleuren van te maken.
This midnight hour uit 2015 werd geïnspireerd door gedichten van Juan Ramón Jiménez die een door de nacht dansende gekke naakte vrouw beschrijft en van Baudelaire’s Harmonie du soir met een violist - in dit geval Jennifer Koh - die een melancholieke wals speelt. 
Een persoonlijk verlies ligt ten grondslag aan The seamstress (2014). Ook hierin speelt Koh een acrobatische vioolsolo en zegt Irene Buckley het gedicht A coat van Yeats.
Clyne maakte ooit een zeven panelen omvattende muurschildering waarop ze een kust met dreigende donkere golven en het silhouet van een veerboot afbeeldde. In 2012 zette ze dit om in muziek vol sfeerwisselingen over storm op zee en in de geest als van een manisch-depressief iemand. De titel is ontleend aan het gedicht Elegy for Robert Loewell van Heany die ook manisch-depressief was. 
Een hoog tempo is bepalend door ‘rewind’ uit 2005, de procedure die we kennen uit de tijd van de spoelen- en bandrecorder: een zeven minuten durende wilde rit. De oorspronkelijk versie was bedoeld voor Kitty McNames van de Hysterica Dance Company.
Heel goed uitgevoerd ontstond zo een gaaf portret van een componiste met bijzondere gaven die tot een inventieve muzikale methodiek leidt. Iemand om in de gaten te houden en te blijven volgen. Nieuwe werken als Stride (over Beethovens Pathétique sonate), het Three sisters mandolineconcert, The heart of night, Shorthand voor cello en strijkers over de diverse componisten die iets met Kreutzer deden en Fractured time, Dance voor cello en orkest wachten op een opname. Productief is de componiste zeker.