CD Recensies

CROES, H. JOS. DE: PARTIA'S VOOR 2 KLARINETTEN D'AMORE E.A.

Croes, Henri Joseph de: The return of the clarinet d’amore. Symfonieën nr. 1 in Es en 2 in D; Fagotconcert in C; Partia’s voor 2 klarinetten d’amore nr. 1-36; Anon.: Concertante in D voor 2 klarinetten d’amore. Jane Glower (fag), Lisa Shklyaver (kl), Diederik Ornée (kl), Benjamin Ornée (kl), Benjamin Lescoat (va), Elisabeth Sordia (va) en Ionan Baranga (cb) met het Terra Nova collectief o.l.v. Vlad Weverbergh. Et’cetera KTC 1648 (2 cd’s, 2u., 32’42”). 2019
 
De clarinet d’amore heeft en wat grotere vorm de klarinetten in Bes en A en is meestal in G gestemd. Het instrument heeft een smallere boring en toongaten en een peervormige, soms bolle monding (de Liebesluß) en dus qua vorm verwant met de oboe d’amore. Dat geeft het instrument zijn specifieke timbre. Het instrument ontstond in het midden van de achttiende eeuw en werd met name in Centraal Europa populair. Sinds het midden van de negentiende eeuw raakte het instrument in onbruik en nam de bassethoorn zijn plaats in.
Om deze opname te maken werden in Brussel twee exemplaren van dit instrument nagebouwd om deze cd met werken van de Belgische componist Henri Joseph de Croes (1758 - 1842) te kunnen maken. Dat houdt in dat het hier om premières gaat. Deze in Brussel geboren Henry Joseph was de zoon van Henri-Jacques de Croes (1705 - 1786). Hij was werkzaam aan het hof van Thurn und Taxis en in de hofbibliotheek zijn deze werken teruggevonden. 
Henri Joseph was primair een uitstekende violist, maar hij wist als waarschijnlijk een der weinigen ook heel verleidelijke muziek voor de klarinet d’amour te schrijven. Dat blijkt eerst uit het 18’03’ durende Concertino van een anonimus en daarna uit de zesendertig korte Partia’s van Croes zelf.
Het is erg aardig om voor het eerst het milde, honingzoete timbre van het obsolete instrument te horen. Vlad Weverbergh beschikt over voortreffelijke lieden die deze muziek op verantwoorde barokwijze laten bloeien.