Chopin: Ballades nr. 1-4; Impromptu’s nr. 1-4. Anna Vinnitskaya. Alpha ALPHA 728 (57’21”). 2020
Op haar debuut cd met werken van Rachmaninov, Goebaildulina, Medtner en Prokofiev (Naïve Ambroise AM 177) liet de toen nog jonge Russische pianiste Anna Vinnitskaya in 2008 al horen dat ze heel gedisciplineerd speelt en een goede opvatting heeft over vorm, timbre en dynamische gradaties. Dat niveau van intellectuele beheersing kan makkelijk leiden tot berekende, koele vertolkingen, maar daarvan is bij haar geen sprake. Vinnitskaya heeft ook een heel expressieve kant en ze weert goed voor heel evenwichtig spel te zorgen.
Het heet dat de Ballades van Chopin zijn geïnspireerd door de Poolse dichter Adam Bernard Mickiewicz (1798 - 1855) en ze zijn de eerste instrumentale ballades, maar functioneren tevens als gestileerde dansmuziek (de Italiaanse ‘balata’). Chopin deed er tien jaar over voordat hij zijn viertal compleet had. Vinnitskaya heeft een goed gevoel voor de wisselende tempi en gebruikt haar instrument goed om ook wisselende kleuren aan te brengen.
In nr. 2 begint ze rustig voordat ze hem tot explosie brengt, in nr. 3 zijn momenten van verstilling te midden van een consistent vloeiende melodie.
De Impromptu’s van Chopin zijn misschien iets minder populair, maar voor de interpretaties van Vinnitskaya moet men zich onmiddellijk gewonnen geven. Ze worden vaardig en vrij luchthartig gespeeld. Er is geen poging gedaan om de muziek gewichtiger en diepzinniger te maken dan die van nature is afgezien van de climax in nr. 2. Vinnitskaya heeft genoeg aan haar heldere visie en de combinatie van precisie en gevoel.
In een vergelijking met Wolfram Schmitt-Leonardy (Brilliant Classics 95210) bezit ze de betere papieren. Toch zijn er best sterke, maar anders gekoppelde alternatieven: Yundi Li (DG 481.2443), Krystian Zimerman (DG 423.090-2) en Murray Perahia (Sony SK 64399) voor de Ballades en bijvoorbeeld Nelson Freire (Decca 478.533-2) voor de Impromptu’s. Geen reden zich daardoor te laten afleiden: Vinnitskaya is een heel goede nieuwe keuze.