CD Recensies

COUPERIN, F.: PIÈCES DE CLAVECIN; L'ART DE TOUCHER LE CLAVECIN (GED)

Couperin, F.: ‘Prélude’ nr. 1 in c, ‘La Ténebreuse’, ‘Courantes nr. 1 en 2’. ‘La lugubre’, ‘Les regrets’, ‘La favorite’ uit premier ordre Pièces de clavecin 1; ‘Prélude in d’, ‘Allemande’, ‘ Courantes nr. 1 en 2’, ‘La Terpsichore’, ‘La Florentine’. ‘La Garnier’, ‘Les idées heureuses’, ‘Les papillons’ uit second ordre Pièces de clavecin; Prélude nr. 6, ‘La Raphaëlle’, ‘L’Ausonnienne’, ‘Courantes 1 en 2’, ‘L’unique’, ‘Gavotte’, ‘Rondeau’, ‘Gigue’, ‘Passacaille’, ‘La Morinette’ uit L’art de toucher le clavecin. Tilman Skowroneck. TYXArt TXA 20153 (80’02”). 2020
 
De 27 ‘Ordres’ - een term die hij gebruikte om groepen stukken in dezelfde toonaard aan te geven - uit de Pièces de clavecin van François Couperin (1668 - 1733) die hij tussen 1713 en 1730 componeerde, vergen veel van een vertolker. Niet alleen moet deze de nauwkeurige aanwijzingen van de componist opvolgen, hij moet ook eens de raadsels, abstracties en metaforen in zo veel van deze stukken onder ogen zien en interpreteren. 
De Duitse Tilman Skowroneck, die aan het Amsterdams en Haags Conservatorium zijn kunnen opdeed bij Anneke Uittenbosch, Gustav Leonhardt en Bob van Asperen weet heel consistent tot de kern van dit idioom door te dringen. Zijn techniek is vlekkeloos en hij beschikt over het vermogen om Couperins subtiel gekleurde beelden te schilderen met een spel dat majestueus of broos kan zijn al naar gelang het onderwerp eist. De karakterstukken krijgen een haast onweerstaanbare charme en hij brengt mooie ornamenten aan in het transparante filigraanwerk. Meer mogen we niet verlangen.