CD Recensies

CENTORIO: VOCALE EN INSTRUMENTALE WERKEN

Centorio: Vocale en instrumentale werken. ‘La Centoria’, ‘Vigilate pastores’, ‘La leggiadra’, ‘Laudate pueri a 5’, ‘La gratiosa’, ‘Hodie cantant angeli’, ‘La coccha’, ‘Jubilat ecclesia’, ‘La vezzosa’, ‘O dulcis et bone Jesu’, ‘Spargite flores’, ‘Laudate pueri fatto sopra La Cecona di Merula’. Cappella musicale della cattedrale di Vercelli o.l.v. Denis Silano. Brilliant Classics 96242 (60’34”). 2020
 
Marco Antonio Centorio (ca. 1600 - 1638) was een Italiaanse componist die aan het begin van de zeventiende eeuw actief was en over wie niet veel bekend is. Veel opnamen met zijn muziek zijn er niet, maar deze met koorwerken en wat instrumentale stukken lijkt heel representatief.
De koorwerken zijn nog in de stijl van Palestrina, maar er zijn ook invloeden van Monteverdi en diens tijdgenoten in hoorbaar. ‘La Centoria’ en de vier ‘Canzoni francese’ behoren tot de wereldse werken. Van geen van de hier opgenomen werken bestaan publicaties dus moest monsignore Silano teruggaan tot de  manuscripten. 
Zijn koor bestaat uit zangers die vertrouwd zijn met het uitvoeren van oude muziek en amateurs, maar zijn gemengd koor zingt als geheel erg mooi met wat nadruk op de hoge stemmen die ook wat minder elegant klinken. Maar er is niets om zich daaraan te storen.
De sopraan die solo zingt in ‘Hodie cantant angeli’ ontwikkelt een pure toon die aan Emma Kirkby herinnert. Ook de jonge Gianluca Pisa uit het kinderkoor verdient een pluim voor zijn solo in ‘Spargite flores’. De vierstemmen die te horen zijn in ‘Laudate pueri’ ronden mooi een aantrekkelijk, maar niet feilloos gelukt project af.