CD Recensies

CAFÉ ZIMMERMANN: DENKBEELDIGE NOTENBUCH VAN BACH, HET

Café Zimmermann: Het denkbeeldige Notenbuch van Bach. Bach, J.S.: Sinfonia’s uit Cantate nr. 29 BWV 29 en 182 BWV. 182; Ar’a’s ‘Gott soll allein mein Herz haben’ BWV. 169, ‘Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen’ BWV. 36 en ‘Ein ungefärbt Gemüthe’ BWV. 24; Koraal ‘Vor deinem Thron tret ich hiermit’ BWV. 668; Sonate sopr’il Soggetto reale’ BWV. 1079; Bach, C.P.E.: Triosonate in Bes Wq. 161/2; Mozart: Adagio en fuga nr. 2 KV. 404a. Alpha ALPHA 766 (74’35”). 2021
 
Café Zimmermann, ook wel het Zimmermannische Kaffeehaus aan de Katharinenstraße 14 genoemd, was het markante etablissement van Gottfried Zimmermann in Leipzig uit 1715 met een zaal van 8x10m waar Bach sinds hij in 1723 daar was gevestigd veel van zijn Instrumentale werken en seculiere Cantates ten doop hield. Bij de ‘Koffiecantate’ spreekt dat vanzelf.
Op die manier maakte Bach het koffiehuis alom bekend.
In 1999 werd het acht leden tellende Ensemble Café Zimmermann opgericht door violist Pablo Valetti en klaveciniste Céline Frisch. Op deze cd presenteren zij samen met Karel Valter (traverso) en Petr Skalka (vc) Bach vanuit zijn Notenbüchlein als uitgangspunt met werken uit de jaren 1740 als kern.
Het gaat om instrumentaal uitgevoerde composities (meest aria’s, maar ook een koraal waar Bach verguld van was en een driestemmige fuga, hier gespeeld op fluit en klavecimbel). Werken met een intiem karakter, inclusief de bekende Sonate uit het Muskalisches Opfer, en eindigend met een Triosonate van zijn zoon Carl Philip Emanuel die een vernieuwende stijl introduceerde. Het slot wordt gevormd door een van de zes Adagio’s en fuga’s die Mozart verzamelde in een van zijn Notenbücher.
Een heel aardig afwisselend programma, net als steeds bij dit ensemble met smaak en vitaal uitgevoerd. Het vermelden waard is misschien nog wel dat het Kaffeehaus bij een bombardement in december1943 werd vernietigd.