CD Recensies

CAMPRA: CARNAVAL DE VENISE, LE

Campra: Le carnaval de Venise. Marina de Liso (s., Léonore), Andrew Foster-Williams (bs., Rodolphe), Salomé Haller (s., Isabelle) en Alain Buet (b, Léandre) met Le concert spirituel o.l.v. Hervé Niquet. Glossa GCD 92162-2 (2 cd’s, 2u., 09’01 »). 2011
 
Met zijn opéra-ballet Le carnaval de Venise, een populaire muziekvorm in het zeventiende eeuwse Frankrijk waarin muziek en dans gelijkwaardige bestanddelen vormden, leidde André Campra (1660 – 1744) in 1699 deze nieuwe vorm in door mythologische onderwerpen die geliefd waren bij voorgaande generaties operaliefhebbers te vervangen door eigentijdse verhalen.
In dit werk – een comédie lyrique in drie aktes op een libretto van Jeasn-François Regnard -worden de emotionele spelletjes geschilderd die twee liefdesparen tijdens het beroemde carnaval in Venetië spelen en beleven.
In dramatisch opzicht verrast het werk. Gedeelten van de handeling spelen zich af in het theater. De kwaliteit van de muziek die Campra daarvoor schreef, is nogal wisselend. Hij was blijkbaar meer geïnteresseerd in de carnavalssfeer met zijn opwinding, glamour en klanken dan in de rollen welke zijn personages vervullen.
Als liefdesstel hebben Marina de Liso en Andrew Foster-Williams meer pret als ondeugend stel Léonore en dan Salomé Haller en Alain Buet als de welwillende Isabelle en Léandre.
De muziek is heel kleurrijk bij deze feestelijke carnavaleske verplaatsing van Venetië naar Parijs. Hervé Niquet en zijn puike team zorgen voor een exuberante esprit in de realisatie van deze feestelijke gebeurtenis. Zwakke passages zijn er niet. Het legendarische karakter blijkt overeind.