CD Recensies

CHOPIN: ÉTUDES (8), BEREZOVSKY

Chopin: Etudes nr. 1 in C op. 10/1, nr. 2 in a op. 10/2, nr. 4 in cis op. 10/4; nr. 5 in gis op. 10/5, nr. 6 in es op. 10/6, nr. 12 in c op. 10/12, nr. 13 in As op. 25/1 en nr. 17 in e op. 25/5; Godowski: uit 53 Etudes naar Chopin études op. 10/1, 2 (tweede versie), op. 10/4, op. 10/5 (2 versies), op. 10/6, 11 en 12; op. 25/1 (derde versie), op. 25/3 en 5 (tweede versie), op. 10/5 en 25/9 ‘badinage’, op. 10/11 en op. 25/3, alt-wien ‘triakontameron nr.11’, wals op. 64/1 ‘minutenwals’. Boris Berezovsky. Warner 2564-62258-2 (54’33”).

 

Leopold Godowski (1870-1938) was een wereldberoemde Amerikaanse pianist van Poolse origine die onder meer 53 ‘studies’ over de 27 études van Chopin schreef: een non plus ultra op het gebied van romantische gecompliceerdheid. Het was niet zijn bedoeling Chopin te overtreffen of te verbeteren, maar om de parameters van de pianotechniek op te rekken. Puristen en Chopinbewonderaars reageerden verontwaardigd op het parfumeren, van lippenstift en rouge voorzien van hun idool.

Anderen die neutraler en nuchterder reageren, zullen moeten toegeven dat het beluisteren van Godowski’s stuntwerk voor een keer of wat best de moeite waard is en ook bewondering wekt.

Marc-André Hamelin heeft dat 53-tal ‘studies’ integraal vastgelegd op Hyperion CDA 67411/2. Ook een Jorge Bolet en een Carlo Grante waagden zich ooit aan dit repertoire. Wie twee cd’s met dit ruim twee uur durende moois teveel van het goede is, zal deze recente ‘live’ opname uit het bekende The Snape, Maltings in Surrey waar Benjamin Britten werkte ook op grond van de fraaie akoestiek met een keuze uit die stukken welkom zijn, temeer daar Berezovsky Chopins originelen direct plaatst naast Godowski’s afleidingen. Bovendien zorgt hij in het zuiver in minuten gerekende korte recital voor een paar leuke toegiften.

Voor Berezovsky’s pianistiek past in alle facetten slechts de grootste bewondering. Wat hij hem hier lapt grenst aan het ongelooflijke. Zelfs de meest complexe akkoordentrossen blijven luchtig en helder; alles is mobiel, vloeiend en ter zake. Probeer vooral de études nr. 1 en 12 om te ervaren hoe u bent opgewassen tegen deze decadentie. Tijdens de vertolkingen blijkt nergens (behalve uit het applaus aan begin en tot slot) dat sprake is van een zaalopname. Een kostbaar juweeltje, deze unieke plaat.