CD Recensies

CERHA: CELLOCONCERT

Cerha: Celloconcert; Schreker: Kammersinfonie in einem Satz in A. Heinrich Schiff met de Radio Kamer filharmonie o.l.v. Peter Eötvös. ECM 476.308-9 (61’26”). 2003

 

De Oostenrijkse componist Friedrich Cerha (1926) verwierf vooral bekendheid omdat hij de derde akte van Alban Bergs Lulu voltooide. Hij is altijd geassocieerd met de twee concurrerende 12-toons scholen van Hauer en Schönberg, maar volgde vooral eigen wegen. Aan zijn bekendheid droeg ook de oprichting van de groep Die Reihe in 1958 bij, een ensemble dat hij tot 1983 leidde en dat zich toelegde op uitvoeringen van eigentijdse muziek.

Als tegenwicht hield hij zich ook met oude muziek bezig. In 1960 formeerde hij het ensemble Camerata Frescobaldina en in het kielzog daarvan verzorgde hij een aantal uitgaven van oude Italiaanse muziek.

Zijn celloconcert werd in 1989 begonnen als Phantasiestück; dit werd zeven jaar later als opdrachtwerk van zowel het ensemble Wien Modern als de Berliner Festwochen uitgebouwd tot een driedelig concert met het eerdere gedeelte in het midden. Hier toont de componist zich ongegeneerd als laatromanticus. Maar dan wel met gebruikmaking van onorthodoxe middelen en een ongewone orkestratie waaraan een sopraansaxofoon, bongos en congas en een orgel naast een groep strijkers deel hebben.

Heinrich Schiff en de Kamer filharmonie onder Eötvös zetten zich met al hun kracht en mogelijkheden in voor het werk.

De Kammersinfonie van Schreker voor 23 solo instrumenten uit 1916 is een merkwaardig stuk dat tijdens W.O. 1 werd geschreven voor de docenten van de Weense Muziekakademie; het is bovendien het enige lichtelijk symfonische werk van de componist die verder vooral opera’s, kamermuziek en liederen schreef.

Het is de verdienste van Eötvös en het orkest dat ze het klankbeeld van dit werk helder houden en er een licht impressionistische draai aan geven in plaats van het te verplaatsen in een al te weelderig R. Strauss gewaad. Zo komen de verschillende mooie muziektimbres beter tot hun recht. 

Het is misschien nog interessant om op te merken, dat dit waarschijnlijk de verlate cd première van beide werken is.