CD Recensies

CHOPIN: CHEZ PLEYEL, ALAIN PLANÈS

Chopin: Andante spianato in G; Ballade nr. 3 in A op. 47; Nocturnes in c op. 48/1, Es op. 9/2, Des op. 27/2 Préludes in Fis op. 28/13, B op. 28/11, e op. 28/4, E op. 28/9, cis op. 45, Des op. 28/15; Études in As op. 25/1, f op. 25/2, c op. 25/12; Mazurka’s in a KK.IIb nr.5, in e op. 41/2, in As op. 41/3; Impromptu nr. 3 in Ges op. 51; Wals nr. 5 in As op. 42. Alain Planès. Harmonia Mundi HMC 90.2052 (79’52”). 2009 

Onder de titel “Chez Pleyel: Un concert de Chopin à Paris (février 1842)” legde Alain Planès een uitgebreid recital vast dat aan waarde wint, nu is besloten dat de noodlijdende Franse pianofabrikant Pleyel definitief de strijd tegen Steinway, Yamaha, Bösendorfer en andere fabrikanten moet opgeven. Jammer, maar helaas, wetende dat Pleyel vleugels niet alleen voor Chopin, maar ook voor Franse componisten als Debussy en Ravel, zelfs voor de jonge Stravinsky het piano transportmiddel bij uitnemendheid waren. De herinnering rest, via deze uitgave zelfs mooi hoorbaar.

Wat Planès in de geest van het streven naar muziekuitvoeringen geven op instrumenten uit de ontstaanstijd nastreeft maakt een aardig geslaagde indruk. Hij heeft een vleugel uit 1836 ter beschikking en herschept concreet een bestaand recital waaruit alleen door Pauline Viardot-Garcia gezongen liederen en de door Auguste Franchomme gespeelde Cellosonate om begrijpelijke redenen zijn weggelaten. In hoeverre het hem lukt ook Chopins speelstijl na te bootsen blijft een onbeantwoorde vraag.

Het programma bestaat voornamelijk uit miniaturen, Études, Préludes en Mazurka’s maar bevat ook een paar substantiële composities: een Ballade, een Impromptu, de Grande Valse en het Andante Spianato zonder de bijbehorende Polonaise. Een poëtische, gracieuze aanpak, souplesse in de voordracht kunnen Planès niet worden ontzegd. Hij heeft zelfs de versieringen van destijds onderzocht en ingebracht en zijn algehele opvatting gaat terug tot herinneringen van Chopins leerlingen. Hoogtepunten vormen in deze aanpak de Nocturnes.

De piano klinkt vrij donker, haast fragiel met een wat meer uitsproken percussief karakter.