CAVALIERI: RAPPRESENTATIONE DI ANIMA E DI CORPO
CD Recensies - C

 

Cavalieri: Rappresentatione di anima e di corpo. Marie-Claude Chapuis, Johannes Weiiser, Gyula Orendt, Mark Milhofer, Marcos Fink e.a. met het koor van de Berlijnse Staatsopera en de Akademie für alte Musik Berlijn o.l.v. René Jacobs. Harmonia Mundi HMC 90.2200/1  (2 cd’s, 92’31”) 2014

 

Wat Rappresentatione di anima e di corpo, gewijde opera in een proloog en drie aktes van Emilio de Cavalieri (ca. 1550-1602) betreft, zijn de meningen nogal verdeeld. Het werk zou de eerste opera zijn die in 1600 in Rome op het toneel werd gebracht. Een spektakel zal het in die tijd zeker zijn geweest, maar in wezen gaat het meer om een gewijd oratorium dan om een echte opera. Het werk valt in dat opzicht in het niet vergeleken met wat Monteverdi zeven jaar later in zijn Orfeo te berde bracht.

In dit muziekdrama voeren lichaam en geest strijd, daarbij geholpen of tegengewerkt door meer abstracte figuren als genot, tijd en de wereld. De ouverture is niet van Cavalieri, maar ontleend aan Johann Hermann Schein.

Was de eerdere opname van Christina Pluhar al een ontdekking, de nieuwere versie van Jacobs is in vrijwel alle opzichten beter, dat wil zeggen dramatischer, expressiever, contrastrijker, levendiger. Bezoekers van het Utrechtse Festival Oude Muziek zullen zich dit herinneren.

We horen Marie-Claude Chappuis (geest), Johannes Weisser (lichaam), Gyula Orendt (tempo, raad), Mark Milhofer (intellect, behagen), Marcos Fink (wereld, gezel van behagen, gedoemde ziel). Alle goed overtuigend in hun rollen.

Een beter pleidooi voor een onbekend werk dat de beginfase markeert van hoe muziek en drama kunnen samengaan is er voorlopig niet.