CD Recensies

DURUFLÉ: REQUIEM; MOTETTEN E.A.

Duruflé: Requiem voor soli, koor en orkest op. 9; Motetten Sur des thèmes gregoriens op. 10 nr. 1-4. Ann Murray (ms), Thomas Allen (b), Thomas Trotter (org), de Corydon singers en het Engels kamerorkest o.l.v. Matthew Best. Hyperion CDA 66191 (50’28”).

 

Duruflé: Requiem voor soli, koor en orgel op. 9; Notre père op. 14; Messe cum jubilo op. 11; Poulenc: Petites prières de Saint François d’Assise FP 142 nr. 1-4; Laudes de Saint Antonie de Padoua FP. 172; Messiaen: O sacrum convivium. Christiane Stotijn (ms), Mattijs van de Woerd (b), Erwin Wiersinga (org), Quirine Viersen (vc), de Gents o.l.v. Peter Dijkstra. Channel Classics CCS SA 22405 (2 cd’s, 1u. 25’16”). 2004

 

Paradoxaal genoeg mogen we blij zijn met de weinige composities die Maurice Duruflé (102-1986) naliet. De virtuoze organist/componist voelde zich onwaardig om werken aan het piano-, strijkkwartet- of liederenrepertoire toe te voegen uit angst om aanstootgevende vergelijkingen met andere, waarschijnlijk grotere componisten uit te lokken en dus hield hij zich bij orgel-, orkest- en koormuziek. Maar ook dan schreef hij slechts enkele werken, maar dan wel heel perfecte en veeleisende.

In tegenstelling tot zijn tijdgenoot Messiaen die een heel eigen harmonische taal ontwikkelde, haalde Duruflé zijn inspiratie uit zijn leraar Paul Dukas en de nalatenschap van Fauré, Debussy en Ravel.

Het Requiem stamt uit 1947 en is opgedragen aan zijn vader. De keuze van de gezongen teksten (natuurlijk ook over De dag des oordeels) komen in hun algemeen troostvolle sfeer overeen met het Requiem van Fauré.

Duruflé’s karakteristieke Debussyaanse gevoel voor een lyrisch vloeiend idioom wordt gebruikt voor de onderliggende gregoriaanse zang met bijpassende teksten.

Deze muziek is er zowel in een versie met orkestbegeleiding (die wat hoogdravender klinkt) als voor orgel met cello obbligato.

De twee hier genoemde opnamen laten beide mogelijkheden horen. De Gents zingen vol warmte op de intieme sfeer van etherische contemplatie, de op zich even goede Corydon singers projecteren het alles op een wat grotere schaal. Beide orgelbegeleidingen zijn soepel en briljant.

De aanvullende werken krijgen op beide cd’s ook een gevoelige, geïnspireerde vertolking.