CD Recensies

DOVE: FLIGHT; TOBIAS AND THE ANGEL

Dove: Flight. Christopher Robson (ct), Claron McFadden (s), Richard Coxon (t), Mary Plazas (s) en het Londens filharmonisch orkest o.l.v. David Parry. Chandos CHAN 10197 (2 cd’s, 2u. 09’12”). 1999

 

Dove: Tobias and the angel. Omar Ebrahim (b), Hyacinth Nicholls (ms), Darren Abrahams (t), James Laing (ct), Kevin West (t), Maureen Brathwaite (s), Karina Lucas (ms), Rodney Clarke (b) met Young Vic o.l.v. David Charles Abell. Chandos CHAN 10606 (75’16”). 2006

 

De heel productieve Engelse componist Jonathan Dove (1959) heeft al heel wat orkestwerken, kamermuziek, filmmuziek, en theatermuziek op zijn naam. Hij beschikt daarvoor over het vereiste gevoel voor theater en weet goed tekst op muziek te zetten. Voeg daarbij een behoorlijke melodische gave en succes lijkt verzekerd.

De opera Flight uit 1997 op een libretto van April de Angeles dat is gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen biedt een mengeling van pathos en farce. Het gaat over een vluchteling die onderdak zoekt  in het transit gedeelte van het Parijse Charles de Gaulle vliegveld waar hij met beveiligers en andere passagiers die thuiskomen of afscheid van hun geliefden nemen te maken krijgt. Zo ontstond een soort komische eigentijdse parabel over het complexe tegenwoordige leven dat leidt tot zelfonderzoek.

We treffen een getrouwd stel Tina en Bill dat met vakantie gaat in een poging om hun huwelijk een nieuwe kans te geven, een oudere vrouw die haar jongere, op Mallorca gevonden vriend treft. Dan is er een getrouwd stel met een hoogzwangere vrouw dat naar Minsk emigreert. Tot slot reist idereen vol hoop door. 

Kleine rollen ontbreken en Dove zet hier de Engelse traditie van de kameropera voort die eerder werken als Holsts Savitri, Waltons The bear en Brittens Noye’s fludde en zijn kerkparabels voortbracht.

De opname is gemaakt met de goed ingespeelde eerste bezetting in Glyndebourne

Of ze als zodanig zijn bedoeld, is onzeker, maar als hoofdrollen manifesteren zich Christopher Robson als de vluchteling en Claron McFadden als de controleur. Maar ook verder maakt deze opname een zeer verzorgde indruk.

De andere opera, Tobias and the angel uit 1999 is gebaseerd op de geschiedenis van Tobias uit het apocriefe bijbelboek. David Lam schreef het libretto van dit verhaal dat speelt tijdens de met racistische onderdrukking en demonische bezetenheid gepaard gaande Joodse verbanning in het Babylonische Ninive. 

Het orkestje telt een minimalistische bezetting van negen leden die voor (door een kletzmerkwartet gekleurde) klanken zorgen. Darren Abrahams is met zijn jeugdige tenor een weloverwogen, rustige Tobias als de held van de geschiedenis, Omar Ebrahim een onrustige Tobit terwijl countertenor James Laing fraai, nogal sereen de gidsende engel vertegenwoordigt. Het uit Anna (Hyacinth Nicholls), Edna (Maureen Brathwaite) en Sarah (Karina Lucas)  geformeerde damestrio voldoet eveneens zeer goed en David Charles Abell zorgt met zijn musici voor een caleidoscopische weelde aan klanken.