Durante: Concerti per archi nr. 1 in f, 2 in g, 3 in Es, 4 in e, 5 in A en 8 in A ’La pazzia’. Concerto Köln. Capriccio 10371 (66’21”). 1990
Als leerling van Alessandro Scarlatti aan het Napolitaanse Conservatorio di San Onofrio en bij Pasquini in Rome is het logisch dat Francesco Durante (1684-1755) de nogal strenge stijl uit Rome combineerde het de meer op verbeeldingskracht uit zijnde beroemde Napolitaanse school.
Hij schreef voornamelijk geestelijke koorwerken, waarvan vele alleen in manuscriptvorm bestaan omdat tijdens zijn leven weinig van hem werd gepubliceerd.
Met de 8 Concerti per quartetto en het achttal Concerti per archi is dat beter gesteld. Uit deze laatste reeks nam Concerto Köln een zestal stuks op. Eentje meer had waarschijnlijk gekund gezien de speelduur van deze cd. Het wachten is dus eigenlijk op een echt volledige opname.
Maar wat we te horen krijgen is wel ongeveer op het niveau van de concerti grossi van Corelli en Händel. Dat blijkt meteen in nr. 1 in f dat best spannend is met onverwachte harmonieën en instrumentale kleuring. De chromatiek aan het begin heeft al iets dreigends en de dubbelfuga wordt gekenmerkt door levendige ritmen. De stemming van het vierde deel is klaaglijk romantisch. Zo volgen verderop meer aangename verrassingen in een stel meer dan adequate verklankingen.