Smetana: ‘De Moldau’ en ‘Sárka’ uit Mijn vaderland; Dvorak: Symfonie nr. 9 in e op. 95, B.178. Duo Solot. Pavane ADW 7574 (62’28”). 2014
Dat beide Boheemse componisten mee van hun beste en populairste werken zelf voor piano vierhandig bewerkten voor meer huiselijk muziekgenot is niet zo verwonderlijk. Dat daarbij veel aan kleur verloren gaat, spreekt vanzelf, maar daar staat tegenover dat de structuur mogelijk duidelijker wordt en dat tenminste de mooie thema’s overeind blijven. In ieder geval loont het zeer de moeite om deze composities ook eens in sterk gereduceerde vorm te horen.
In 1993 verscheen ee ongeveer identieke opname van het Duo Crommelynck (Claves 50-9316), maar het briljante Belgische Duo Solot (Stéphanie Salmin en Pierre Solot) overtuigt minstens evenzeer en klinkt haast nog mooier. Men ervaart iets van hun speelplezier, ze brengen enige duidelijkheid in de vulstemmen en zorgen voor aanstekelijke ritmen. Bovendien biedt het programma met ‘Sárka’ een extra ten opzichte van Claves.
Wie de smaak van het pianoduo te pakken heeft, zou al vervolg ook de Slavische dansen op. 46 nr. 1-16 plus op. 72 nr.1-8 van Dvorak met het Duo Silke-Thora Matthies en Christian Köhn (Naxos 8.553138) eens kunnen proberen.