CD Recensies

DUFAY: MISSA SE LA FACE AY PALE E.A.

Dufay: Missa Se la face ay pale; Introitis ‘Venite benedicti’; Graduale ‘Gloriosus Deus’ F. 108; ‘Alleluia judicabunt sansti’ F. 108; Offertorium ‘Mirabilis Deus’ F. 108; Communio ‘Gaudete lusti’ F. 108; ‘O tres pitieux/Omnes amici eius (Lament Constantinopel); ‘Se la face ay pale; ‘Magnanime gentis laudes’. Binchois Consort o.l.v. Andrew Kirkman. Hyperion CDA 67715 (72’05”). 2008

 

Dufay nam het  liefdeslied Se la face ay pale, “Als mijn gezicht bleek ziet”, als uitgangspunt voor zijn toegankelijkste mis die elegante melodielijnen als belangrijkste criterium heeft. Dufay schreef ook een driestemmige zetting van het desbetreffende lied dat hier gelukkig mee is opgenomen, hier in vierstemmige vorm. Die melodie is goed terug te vinden: de twee extra stemmen die Dufay erbij componeerde zijn hier instrumentaal uitgevoerd.

De melodie van het bewuste lied wordt in de tussen 1452 en 1458 geschreven mis als cantus firmus, als middenstem gezongen.

Wat Kirkman hier doet, is de delen van het ordinarium van de mis afwisselen met gedeelten van het proprium van St. Maurice die meestal voor slechts twee of drie stemmen zijn en zo voor de nodige afwisseling en enig contrast zorgen. Slechts het levendige offertorium is vierstemmig. Metrische complexiteiten verlenen het Alleluia en het Offertorium een gekruid karakter en leiden tot extra waardering voor het tweetal solostemmen.

Als verdere aanvulling bevat de cd drie andere werken die Dufay vermoedelijk voor het hof van Savoye schreef. Daaronder het fameuze Lament  voor Constantinopel.

Kirkman en zijn koor zorgen voor voortreffelijke vertolkingen die vooral uitmunten door een heldere, transparante melodievorming. Het resultaat klinkt heel natuurlijk.