Dufay: Gewijde muziek uit Bologna MS Q15. Vasillissa ergo gaude; Kyrie ‘Fons bonitatis’; ‘O beate Sebastiane’; ‘vierstemming Gloria’; ‘O gemma, lux et speculum’; ‘vierstemmig Credo’; ‘Supremum est mortalibus’; ‘Sanctus’; ‘Inclita stella maris’; ‘ Agnus Dei’; ‘ ‘Gloria Spiritus et aime’; ‘O sancte Sebastiane’. Clerk’s Group o.l.v. Edward Wickham. Signum SIGCD 023 (60’07”). 2000
Het manuscript Bologna Civico museo bibliografico musicale MS Q15 is een een mooiste bewaard gebleven verzamelingen met bewaard gebleven muziek van de vijftiende eeuwse Renaissancemuziek. Tal van genres zijn daarin vertegenwoordigd, maar de nadruk ligt op de gewijde polyfonische stukken van een brede collectie componisten.
De Engelse Clerk’s Group, hier bestaande uit vier mannen- en twee lage vrouwenstemmen, en koos zo voor a cappella zang, terwijl iemand als Van Nevel instrumenten, bijvoorbeeld Middeleeuwse trombones voor de meer noblesse uitstralende begeleiding inzette, Maar naarmate musicologisch inzicht terrein wint, horen we steeds meer puur vocale uitvoeringen.
Het programma bestaat in essentie uit motetten en misdelen die meteen ook de muzikale ontwikkeling van Dufay illustreren. Het isoritmisch Vasillisa ergo gaude, een van ’s componisten vroegste werken uit 1420, klinkt nog vrij simpel met een karig polyfonisch gehalte wat hoekig, maar O gemma lux et speculum bezit een veel knappere structuur, complexere ritmen en bevat vrije versieringen, O beate Sebastiane klinkt veel vrijer, terwijl het paar Gloria en Credo opvalt door ver ontwikkelde vloeiende melodische en harmonische relaties en daarin zelfs nog wordt overtroffen door Suprememum est mortalibus bonum.
Met geconcentreerde energie wordt deze muziek voorgedragen en lange melodieën worden fraai breed uitgezongen. Het ensemble blijkt goed thuis te zijn in deze muziek en zorgt voor meer dan verdienstelijke verklankingen.