Dufay: De maagd en de tempel. ‘Nuper rosarum flores’; ‘Alma redemptoris mater’; ‘Letabundus’; ‘Ecclesia militantis’; ‘Deus in adiuttorium meum’; ‘Tenebre diffigiunt’; ‘Laudate pueri Dominum’; ‘Solem iusticie’; ‘Laudate Dominum omnes gentes’; ‘Gabriel archangelus’; ‘Lauda anima mea Dominum’; ‘Non concava vallium’; ’Laudate Dominum quoniam bonus est’; ‘Virgo puerum sistit in tempio’; ‘Lauda Iherusalem Dominum’; ‘Gaude redempta’; ‘Surge propera, columba mea’; ‘Vidi speciosem’; ‘Magnificat sexti toni’; ‘Benedicamus Domino nr.2’. Pomerium musices o.l.v. Alexander Blachly. Archiv 447.773-2 (60’06”). 1996
Indertijd verblijdde Alexander Blachly met zijn ensemble Pomerium ons met een reeks gregoriaanse gezangen voor en nieuw kerkelijk feest, de Herinneringen aan (overpeinzingen over) de maagd Maria uit 1548 van de rijpe, zestigjarige componist. Dat is best bijzonder, want het was toen een van de weinige liturgische composities van een met naam en toenaam bekende componist, zelfs van een der grootsten uit zijn tijd. Hier komt alleen de muziek voor de eerste vespers aan bod, een fragment van deze feestelijke muziek. Eigenlijk vragen deze gezongen om een bezetting van meer dan vier stemmen, niettemin slaagde vooral de hymne ‘Gaude redempta’ en het responsorium ‘Surge propera’ bijzonder mooi.
Aan het programma zijn verder wat bekende motetten toegevoegd en een stel onekende liturgische gezangen, zoal het geweldige Letabundus en het zesstemmige Magnificat.
Het Amerikaanse ensemble Pomerium bevat vrouwen- en mannenstemmen en zingt zeer beheerst en levendig.