Duni: Les deux chasseurs et la laitière; Orlowski: Symfonie voor kamerorkest in F. Agnieszka Budzinka-Bennet (s., melkmeisje), Maciej Straburzynski (b., jager) en Lukasz Wilda (t., jager) met de Accademia dell’Arcadia o.l.v. Roberto Balconi. Brilliant Classics 95422 (52’44”). 2010
Egidio Romualdo Duni (1708-1775) was een van de componisten uit de bekende Napolitaanse school die als hofcomponist in Parma aanvankelijk keurige Italiaanse opera’s als Olimpiade en La buona figliola schreef. Dat veranderde toen hij zich in 1757 in Parijs vestigde en vier jaar later muzikaal leider van het Théâtre italien werd. Toen produceerde hij luchtige, charmante korte opera’s in opéra comique stijl. Maar daarin bleef hij redelijk oorspronkelijk en vermeed de gemakkelijke weg van de pastiche en leentjebuur spelen binnen de beperkte mogelijkheden die hem ten dienste stonden. Een van de vruchten daarvan is deze pastorale eenakter in galante stijl uit 1763 over de lotgevallen van twee jagers, een melkkruik en een melkmeisje dat spreekwoordelijk ‘cries over spilt milk’. Het libretto is ontleend aan twee fabels van De la FontaineIn Versailles schijnt Marie Antoinette deze rol te hebben gezongen.
De Accademia dell’Arcadia uit Poznan speelt op ‘oude instrumenten’ onder leiding van de in barokmuziek goed geschoolde Roberto Balconi.
Het geheel speelt zich op kleine schaal af, de handeling verloopt vlot, er zijn amusante, niet van humor ontblote dialogen, maar het is vooral de muziek zelf die indruk maakt.
De jonge Poolse solisten genieten hoorbaar zelf van het werk dat ze heel fraai vertolken. Als een soort toegift is er dan nog een symfonietje in standaard driedelige vorm maar wel met twee rondo’s van de ook tweede helft achttiende eeuwse Pool Michal Orlowski waarvan alleen dit Concert in F al eerder was opgenomen door Marek Sewen (Olympia OCD 380) en Jan Tomasz Adamus (Musicon MCCD 15).