Desyatnikov: Schetsen naar zonsondergang 1-9; Russische seizoenen nr. 1-12. Resp. Roman Mints (v), Alexei Goribol (p) met het Brno staats filharmonisch orkest o.l.v. Philipp Chizhevsky c.q. Yana Ivanilova (zang), Roman Mints (v) en het Litouws kamerorkest o.l.v. Philipp Chizhevsky. Quartz QTZ 2122 (58’50”). 2014/6
De in 1955 in Charkov geboren Russische componist Leonid Desyatnikov is vooral bekend als componist van filmmuziek en de controversiële opera De kinderen van Rosenthal uit 2005 (Melodiya MEL CD 19-0243-2). Hij werkte o.m. samen met Gidon Kremer als componist van Wie der alte Leierman, ook door Mints (Quartz OTZ 2087) met andere werken van deze componist als Return, Du côté de chez Swan, de Variations on the obtaining of a dwelling, The leaden echo. Suggestieve, vaak geestige titels die aardige muziek doen verwachten. Ook maakte hij een kleurig arrangement van Piazzolla’s Vier jaargetijden in Buenos Aires.
De deeltjes van Schetsen naar zonsondergang voor viool, piano en orkest dragen titels als ‘Absaloms dood’ als eerbetoon aan Pärts Fratres, ‘Dood in Venetië’ met een toespeling op het adagietto uit Mahler 5, ‘Joodse lambada’, ‘Lots dochters’, ‘Tango in e’ als knipoog naar Piazzolla, de circusdeun ‘Lot’s dochter, ‘Avond’ en ‘Liefde’ en hebben als leuk passende puzzelstukjes te maken met de soundtrack van de film Zonsondergang uit 1992.
Volksmuziek is de inspiratiebron van Russische seizoenen voor viool, stem en strijkers ‘Paas begroeting’, ‘Lied voor de dag van St. George’, ‘Koekoeks klacht’, ‘Herfstlied’ en ‘Laatste lied’.
We hebben hier te maken met cd première van de Schetsen onder supervisie van de componist. Van de Russische seizoenen was al een aardige opname met Julia Korpachova en Kremerata Baltica (Nonesuch 7559-79803-2) uit 2001, maar deze nieuwe bevalt nog beter.
Beide werken kwamen tot een balletopvoering van het New York City ballet in choreografie van Alexei Ratmansky.