DOVE: AIRMAIL LETTER FROM MOZART, AN; FOR UN UNKNOWN SOLDIER

Dove: An airmail letter from Mozart; For an unknown soldier. Melvyn Tan (p), Nicky Spencer (t) het Portsmouth Grammar School kamerkoor, Oxford Bachkoor, kinderkoor en de London Mozart Players o.l.v. Nicholas Cleobury. Signum SIGCD 452 (65’22”). 2015

Wie toevallig de Magic flute dances uit 1999 van Jonathan Dove heeft leren kennen van Emily Beynon met het BBC Wales orkest (Chandos CHAN 10718) uit 2011, weet over de belangstellende liefde van de Engelse componist  Jonathan Dove voor Mozart. Daar blijft de Toverfluit na afloop van de betreffende opera voort dansen op het thema van ‘Dies Bildnis ist bezaubernd schön’.

An airmail letter from Mozart is geschreven voor piano, strijkkwartet, contrabas en twee hoorns en gebaseerd op het thema met variaties uit het Divertimento KV 287. Geestige muziek waarin de Mozart van nu in regelmatig contact blijft met Constanze en sprankelend vertolkt door Melvyn Tan en zeven collega musici. De piano- en hoornpartijen spelen de belangrijkste rol.

Net als Britten in zijn War Requiem koos Dove voor zijn For an unknown soldier uit 2014 ter herdenking van de gevallen Britse soldaten tijdens W.O. 1 gedichten van Wilfred Owen, maar ook van Ivor Gurney, Isaac Rosenberg, Charles Hamilton Sorley en William Noel Hodgson en vier vrouwelijke dichters als Jessie Pope en Helen Dicks. Het werk is gezet voor tenor, vierstemmig koor, kinderkoor en een bescheiden bezet orkest met elk twee hobo’s, fagotten en hoorns,  een trompet, pauken en slagwerk plus strijkorkest.

Wat zo ontstond is een markante anthologie die zijn beste muzikale momenten krijgt in de bijdragen met de tenorsolist, maar die licht teleurstelt in de koorgedeelten die mogelijk ook bedoeld zijn voor amateurs. De orkestrale inbreng is wezenlijker.

De verschillende vertolkingen zijn heel bevredigend. Voorop komt Nicky Spence met zijn expressieve tenor, maar ook de koren voldoen goed en tonen een opvallend goede dictie. Cleobury leidt geëngageerde en overtuigende verklankingen.