Durante: Concerti per archi nr. 1-8; Klavecimbelconcert in Bes. Ensemble imaginaire o.l.v. Cristina Corrieri. Brilliant Classics 95542 (2 cd’s, 1u. 38’05”). 2016
Als leerling van Alessandro Scarlatti (en op zijn beurt leraar van Pergolesi en Sacchini) behoorde Francesco Durante (1684-1755) tot de Napolitaanse School musici. Opvallend genoeg schreef hij geen opera’s, maar wel de nodige instrumentale werken en kerkmuziek. Al even merkwaardig is dat hij niet meer bekendheid geniet. Dat kan ook het gevolg zijn van het feit dat we zo weinig over hem weten. Muzieles kreeg hij van een oom; in 1728 werd hij leider van het Conservatorio dei poveri di Gesù Cristo om in 1739 naar een gelijke functie aan het Sancta Maria conservatorium te gaan.
Dat Durante vrij moderne opvattingen huldigde wat het gebruik van harmonie en chromatiek betreft en dat hij niet beducht was om de dynamiek wat op te schroeven blijkt uit deze concerti per quartetto voor eerste en tweede violen en basso continuo in drie tot zes delen. Dat hij ook een grotere expressie nastreefde, blijkt uit aanwijzingen als affetuoso (langzame deel nr. 2) en amoroso (concerten nr. 1 en 6).
Contrastrijk is deze muziek eveneens wat betreft tempi, dynamiek en karakter. Het opvallendst is concert nr. 8 met de bijnaam la pazza (de gek). Bij het Concert in Bes dat het laatst is opgenomen, gaat het in wezen om een driedelig mini klavecimbelconcert.
Precies ditzelfde programma werd in 1990/2 opgenomen door Concerto Köln onder Werner Ehrhardt (Phoenix 427), maar het Italiaanse ensemble van Cristina Corrieri voegt daaraan wat welkome zuidelijke zonneschijn toe.