Dalvimare: Harpsonates in g op. 2/2, in Es op. 9/3, in f op. 18/3. Paola Perrucci. Dynamic CDS 7791 (58’44”). 2017
Als fameuze harpist en waardevolle vertegenwoordiger van de grote Franse harpschool leefde Martin-Pierre Dalvimare (1772-1839) in de roerige tijden van de revolutie en de heerschappij van Napoleon in Parijs. Hij verwierf veel roem en het is logisch dah hij werken voor zijn eigen instrument schreef om mee te kunnen schitteren.
In zijn opus 2, 9, 12, 14, 15 en 18 schreef hij telkens drie sonates, Verder staan Fantasieën en Duo’s op zijn naam. Maar hij componeerde ook tweemaal een opéra comique.
Logisch dat deze drie sonates uit verschillende opusnummers hoge eisen stellen aan de vertolker. Maar ze zijn ook heel tijdeigen en hadden wat dat betreft van Haydn of Beethoven kunnen zijn in melodieus en harmonisch opzicht.
Uit die veelheid van Dalvimare’s oeuvre, waarvan alleen en Harpconcert door Masumi Nagasawa (Ars ARS 38.108) en enige andere werken verspreid over verzamelprogramma’s van Lily Laskine en Mariëlle Nordmann zijn vastgelegd, is de keuze van dit stel sonates een belangrijke, omdat het een cd première betreft.
Gelukkig doet de Italiaanse harpiste Paola Perrucci op vaardige en gevoelige wijze deze weken volledig recht.