CD Recensies

DEBUSSY: IMAGES I EN 2; MASQUES, KRIER

Debussy: Images I en II; Masques; Szymanowski: Masques op. 34. Cathy Krier. AVI 8553379 (55’41”). 2016

 

Debussy’s  beide reeksen Images (uit 1905 en 1907) vormen een muzikaal eerbetoon aan pre ondervindingen door het geluid van klokken door de bladeren, gereflecteerd zonlicht door de schubben van een goudvis en tal van andere poëtische impressies uit  te drukken. Het eerste stuk, ‘Reflets dans l’eau’ illustreert meteen het grote gevoel dat Debussy had voor het potentieel van de piano door de ritmen van golvend water op verfrissende manier in muziek te vertalen, subtieler en beeldender dan Liszt ooit had gekund. Stijl speelt ook een grote rol in deze muzikale miniaturen.

De Luxemburgse pianiste Cathy Krier weet hier een fraai beeld te geven van de voortdurend wisselende en constant fascinerende klankwereld van Debussy. Misschien wat minder uniek dan Michelangeli destijds (DG 415.372-2) en Thibaudet (Decca 460.247-2, 2 cd’s), maar niettemin heel beeldend en geacheveerd. 

Het is een leuke vondst dat ze Debussy’s nog geen vijf minuten durende Masques uit 1904 verbindt met het drietal veel uitgebreidere Masques van Szymanowski uit 1916. Ze dragen de volgende titels: ’Shéhérazade’, ’Tantris le bouffon’ en ’Sérénade de Don Juan’.

Vergelijk Krier maar eens met Piotr Anderszewski (Virgin 545.730-2) om te ervaren hoe dicht ze met haar gedecideerde heldere voordracht het ideaal van een idiomatische vertolking benadert. Het is juist de combinatie van oorspronkelijke werken van Debussy met die van de sterk door hem beïnvloede Pool die deze uitgave zo aantrekkelijk maakt.