Debussy: La mer (bew.); Stravinsky: Le sacre du printemps (bew.). Ralph van Raat. Naxos 8.573576 (58’09”). 2016
In juni 1912, een jaar voordat Le sacre du printemps in Parijs zijn letterlijk en figuurlijk geruchtmakende première had, speelden Debussy en Stravinsky het arrangement voor 2 piano’s dat de componist had gemaakt door. Dat werd het jaar daarop gepubliceerd en werd o.a. door Ashkenazy/Gavrilov (Decca 433.829-2), Argerich en Barenboim (dvd Euro Arts 205.9998),Bavouzet en Guy (Chandos CHAN 10863), Noël Lee en Christian Ivaldi (Arion ARN 68041), Peter en Patrik Jablonski (Altara ALT 1001),Güher en Süher Pekinel (DG 437.650-2), duo Trenkler/Speidel (MDG MDG 930-1908-6),het duo Huber/Thomet (Wergo WER 6809-2), Lidija en Sanja Bizjak (Mirare MIR 171), terwijl er ook een pianolarol van Rex Lawson is (Innovative MCD 25).
Het is en blijft een krachtige curiositeit als wat bleke afspiegeling van het origineel. Maar nog moeilijker is het de essentie en de de details van het complexe werk terug te brengen op de klaviatuur van één piano. Dat probeerde de Russische meesterpianist Vladimir Leyetchkiss (1934-2016) in 1985 met enig succes, zoals op YouTube te volgen is en gedeeltelijk op Centaur CRC 2088).
Maar Ralph van Raat lijkt de eerste die het geheel met verbluffend succes aanpakt en de hoge verwachtingen waarmaakt. Wat een geweldenaar aan het toetsenbord.
Er schuilt natuurlijk logica in de Sacre te combineren met een arrangement van Debussy. Daarvoor koos hij La mer in een bewerking van Lucien Garban uit 1938.
De beide bewerkingen hebben het kaliber van iets oorspronkelijks en zijn in kwalitatief opzicht, zeker wat de vertolkingen aangaat, een klein wonder.