CD Recensies

DEBUSSY: SOLO PIANOWERKEN, KORSTICK

Debussy: Préludes boek 1 nr. 1-12, Les soirs illuminés par l’ardeur du charbon, Khamma (‘Légende dansée’, bew.), ‘Intermède’ uit Pianotrio, Toomai des éléphants, Petite valse (beide voltooid door Robert Orledge). Hännsler CD 93290 (72’39”). 2011

 

Debussy: Préludes boek 2 nr. 13-24; La boîte à joujoux (bew.); Berceuse héroique; Page d’album; Élégie; Le petite nègre. Michael Korstick. Hänssler CD 93300 (74’24”). 2012 

 

Debussy: Estampes; Suite bergamasque; Pour le piano; Arabesques nr. 1 en 2; Rêverie; Danse bohémienne; Mazurka; Valse romantique; Children’s corner. Michael Korstick. SWR Media SWR 93.337 (78’49”). 2015

 

Debussy: Études nr. 1-12; Étude retrouvée; Masques; D’un cahier d’esquisses; L’îsle joyeuse; Nocturne; Tarantelle styrienne. Michael Korstick. SWR Media SWR 19044 (76’32”). 2016 

 

Dat niet alleen pianisten met gallisch bloed in de aderen voortreffelijke Debussyvertolkers zijn, toonden Walter Gieseking in 1851/4 tot Krystian Zimerman in 1991 aan, om slechts twee van de interessantsten te noemen.

 

Tot hen behoort ook de in 1955 geboren Duitser Michael Korstick die zijn opleiding in eigen land en in de V.S., maar niet in Frankrijk had. In 2011 begon hij zijn volledige opname van de solowerken voor piano bij Hännsler, maar moest die om een of andere reden in 2016 bij de SWR in Stuttgart voltooien. Hoofdzaak is dat de cyclus is gelukt en interessant is dat hij wat aardige verrassingen bevat.

Zoal de pianoversie van de balletmuziek Khamma, volgens de componist ‘een curieus ballet met zijn trompetsignalen die opstandigheid en vuur suggereren en een rilling over de rug veroorzaken’. Hij ging uit van Debussy’s versie voor 2 piano’s en arrangeerde die zodanig dat hij acht maken in duet met zichzelf moest opnemen.

Het origineel is er heel mooi van Chailly (Decca 443.934-2).  En verder twee door Robert Orledge voltooide stukken, de oerversie van Intermède die later in het Pianotrio werd verwerkt, het tot nu toe onbekende Les soirs illuminés par l’ardeur de charbon. Tot slot is er de Petite valse uit ca. 1915 waarvan het manuscript pas in 2004 werd teruggevonden.

Dat alleen al maakt deze uitgave van Korstick interessant. Zoals hij in 1997 al met de Pianosonates nr. 30-32 van Beethoven aantoonde (Oehms OC 664) speelt de pianistiek van Korstick zich op hoog niveau af. Voeg daarbij een goed gevoel voor Debussy’s specifieke idioom dat hij wel met enige afwijking van collega’s als Bavouzet (Chandos CHAN 10407, 10421, 10443, 10545), Thibaudet (Decca 452.022-2, 460.247-2).

Soms klinkt hij etherisch, sfeervol, soms vrij direct maar nooit ontnuchterend. Hij lijkt geheel te leven in de klankwereld van Debussy en dat maakt ook deze -handig afzonderlijk - verkrijgbare uitgaven best de moeite. De Debussyliefhebber zal door hem niet worden teleurgesteld.