Danzi: Ouverture in D P.228; Celloconcert in e P. 243; Pianoconcert in Es op. 4, P. 229 . Aurelien Pascal (vc) en Nareh Arghamanyan (p) met het Münchens kamerorkest o.l.v. Howard Griffiths. Sony 88985-36108-2 (58’19”). 2017
Franz Danzi (1763-1826) was een slechte administrateur van zijn composities. De opusnummers lopen van 1-74, maar gelukkig inventariseerde Pechstädt zijn oeuvre en kwam tot 345 nummers. Het gaat om een veelschrijver van muziek in een stijl die natuurlijk veel overeenkomst vertoont met die van Haydn en Mozart en die niet eens duidelijk minderwaardig is.
Het Celloconcert komt in de buurt van Haydns tweetal, het Pianoconcert staat niet ver af van Mozarts nr. 9 dat ook in Es is. He gaat om aardige, melodieuze werken met aardige dialogen tussen solist en orkest.
Als solist horen we de jonge Franse cellovirtuoos Aurélien Pascal die het in 2017 een eind schopte tijdens het Koningin Elisabeth concours in Brussel en de Armeense pianiste Nareh Arghamanyan die in 2008 een pianoconcours in Montréal won. Insiders uit de pianowereld zullen haar opnamen van de Pianoconcerten van Liszt (Pentatone PTC 5186-397), Pianowerken van Rachmaninov (Pentatone PTC 5186-399) en Pianoconcerten van Khatchatoerian en Prokofiev (Pentatone PTC 5186-510) kennen.
Het tweetal solisten kwijt zich heel goed en met hoorbaar plezier aan een mooie vertolking van beide Danzi concerten en diens ook onbekende Ouverture vormt een aangenaam tussenspel. Het orkest laat zich niet onbetuigd met zeer bevredigend spel.