Dufay: The Dufay spectacle. Ce jour de l’an; Vassilissa ergo gaude; Entre vous, gentils amoureux; Et pour certain; Je requiers a tous amoureux; Je vous prie, on très doux ami / Ma très douce amie / Tant que mon argent dura; Je me complains piteusement; Las, que ferai?; Ce jour d e l’an; O santé Sebastiane; Se la face ay pale; Anon.: ‘Se la phase pale’ (255), ‘Portigaler’ uit Das Buxheimer Orgelbuch; Dufay: Vrergene bella; Salve flos Tusce gentil; Ecclesie militantes; Resvelliés vous et faites schiere lye; Apostolo Glorioso; Ce jour de l’an; Mon bien amour; Quel front signorille in paradiso; Estrinés moy, je vous estrineray; Ce jour de l’an; Puisque vous restez campieur; Ce jour de l’an. Clare Wilkinson (s), Jane Achtman (vedel), Andrew Lawrence-King (toetsinstrument), Keith McGowan (schalmei), Emily White (trombone) en de Gothic voices. Linn CKD 568 (67’07”). 2017
Dat Guillaume Dufay (1397- 1474) avontuurlijk leven had, blijkt uit de loop daarvan. Hij begon zijn muzikale leven als koorzanger in de kathedraal van Cambray en tegen 1420 was hij in dienst van de Maeindsta’s in het Italiaanse Rimini. Daarna lijkt hij tijdelijk terug te keren naar Frankrijk, want hij neemt afscheid van dat land met het lied ‘Adieu ces bons vins de Lannoys’ uit 1426.
Hij werkte in Bologna, maar vanwege politieke strubbelingen vluchtte hij in 1428 naar Rome waar hij tot 1433 bleef; in de jaren ’30 had hij twee werkgevers: paus Egidius IV en hertog Amadeus van Savoye. Toen Amadeus paus Felix V werd, raakte Dufay zich bewust van van het gevaar van zijn beneficiën uit Bourgondische steden en verliet hij Savoye. In 1438 woonde hij weer in Cambrai, maar na het aftreden van Felix V herstelde het Bourgondische hof de contacten met het hof van Savoye en trok hij weer naar Savoye waar hij tot 1458 zou blijven. Daarna keerde hij terug naar Cambrai en bleef daar de rest van zijn leven wonen.
Behalve zo’n 300 motetten schreef Dufay veel wereldse liederen chansons en hoewel hij meestal zijn woorden niet zo verfijnd op muziek zette als Machaut, gaan ze wel meeste over hetzelfde onderwerp, de onbeantwoorde hoofse liefde. Doorgaans gaat het om rondeaux met voortdurend terugkerende tekst en muziek zoals in het voor Nieuwjaar bestemde Ce jour l’an en veel van hen zijn polyfoon voor drie of meer vocale en instrumentale stemmen.
Hoewel Dufay gedurende zijn hele loopbaan chansons schreef, bleven deze voortdurend lyrisch en memorabel, dikwijls met iets van melancholie.
De deelnemers aan dit programma zorgden om te beginnen voor een passend instrumentarium en laten een heel stel bij toerbeurt dartele, klaaglijke, toegewijde chansons met melodische cascades en complexe ritmen in optima forma horen. Een ideaal geslaagde cd, ook opnametechnisch beschouwd.