Dieupart: Suites voor klavecimbel nr. 1 in A, 2 in D, 3 in b, 4 in e, 5 in F en 6 in f. Fernando Miguel Jalôto. Brilliant Classics 95026 (2 cd’s, 1u. 41’49”). 2012
Charles Dieupart (na 1667 - 1740) behoort tot de onbekenderen onder de Franse klavecinisten, violisten, componisten. Hij verbleef lange tijd in Londen waar hij aanvankelijk actief aan het muziekleven deelnam, maar zich later beperkte tot lesgeven en tenslotte onopgemerkt in armoede stierf.
Zijn zes voor een Engelse gravin Elisabeth of Sandwich geschreven Klavecimbelsuites (in de oorspronkelijke spelling Suites de clavessin) die in 1701 in Amsterdam werden gepubliceerd zijn daarom zo interessant omdat ze de Engelse suites van Bach beïnvloedden.
Het schijnt zelfs dat Dieupart de eerste Franse componist was die het begrip ‘suite’ gebruikte en die zijn muziek niet alleen voor klavecimbelsolo, maar ook voor viool, fluit en b.c. uitgaf.
De suites zijn strikt gestructureerd en beginnen steeds met een ‘ouverture’ gevolgd door zes dansen: allemande, courante, sarabande, gavotte, menuet en gigue. Ze zijn ook heel contrastrijk en hebben mooie versieringen.
De Portugese klavecinist Fernando Miguel Jalôto stak eerst de nodige tijd in nader bronnenonderzoek voordat hij deze werken opnam en zorgde vervolgens voor zeer geslaagde, levendige, genuanceerde verklinken in de juiste stijl. Hooguit had hij de allemandes wat meer schwung kunnen geven. Verder alle waardering.
Eerder maakte ook Huguette Grémy-Chauliac een opname van de Klavecimbelsuites (Pierre Verany PV 799021), maar die was korter want zonder de herhalingen.