Dvorak: Vioolconcert in a op. 53; Suk: Fantasie in g voor viool en orkest op. 24; Liebeslied op. 7/1. Eldbjørg Hemsing met het Antwerps symfonie orkest o.l.v. Alan Buribayev. BIS SACD 2246 (63’02”). 2017
Dat de Noorse violiste Hemsing zich na haar succesvolle debuut met de Vioolconcerten van Borgström en nr. 1 van Shostakovitch (BIS SACD 2366) zich niet meteen op de ‘grote’ concerten van Beethoven, Brahms en Tchaikovsky werpt, maar zich eerst wijdt aan Dvorak en zijn stiefzoon, lijkt verstandig.
Dat ze voor Dvorak koos, heeft een duidelijke achtergrond die teruggaat tot haar jeugd ten jaar jongere broertje Andris tot vervelens toe en zo luid mogelijk een opname van diens Vioolconcert afspeelde, tot at haar morelere die opname veilig opborg.
Haar belangstelling voor Dvorak leidde haast vanzelf tot de ontdekking van de muziek van Josef Suk, die ondanks verschillen in stijl ook de welsprekendheid van het Tsjechische idioom goed wist te benutten.
In Dvorak Vioolconcert weet ze een goede baan te bereiken tussen het serieuze en het speelse, van de Fantasie van Suk maakt ze een avontuurlijk mozaïek en ‘zingt’ ze met hart en ziel het romantische Liefeslied.
Vrijwel op oog- en oorhoogte met de voorafgegane dames in het Dvorakconcert, Liza Ferschtman (Challenge CC 72530), Isabelle Faust (Harmonia Mundi HMC 90.1833), Julia Fischer (Decca 478.3544) en Anne-Sophie Mutter (DG 479.1984) geeft Eldbjørg Hemsing een stel jeugdig frisse vertolkingen. De Antwerpenaren ondersteunen hierbij naar behoren.