Debussy: Préludes I en II. Vladimir Ashkenazy. Paladino Music PMR 0100 (69’20”). 1971, 2017
Met Debussy heeft Vladimir Ashkenazy zich best vaak beziggehouden. Hij maakte opnamen van de Prélude à l’après midi d’un faune, de 3 Nocturnes en La mer (Decca 448.229-2), vierhandige pianowerken met zijn zoon Vovka (Decca 478.1090), de Vioolsonate met Itzhak Perlman en de Cellosonate met Lynn Harrell op Decca 444.318-2 en al in 1963 als eerste van ‘Clair de lune’ uit de Suite bergamasque op Russian Disc RDCD 11208. Maar daarbij speelden de solowerken een nog geringe rol.
Van de Préludes I verscheen eerder zijn in New York gemaakte opname uit november 1971, samen met Mozarts Pianosonate nr. 11 en Schuberts Wanderer-Fantasie op As Disc 121. Daaraan is nu een nieuwe opname van Préludes II toegevoegd. Het geheel kan zo nog worden opgevat als een laat eerbetoon aan Debussy wiens honderdste sterfdag we eerder in 2018 werd gevierd.
Ashkenazy weet zowel de natuurimpressies van ‘Ce qu’a vu le vent d’ouest’, en de poëzie van Baudelaire uit ‘Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir’ als de prentbriefkaart sfeer uit hrt Alhamba van ‘La puerta del vino’ en natuurlijk de Pickwick van Dickens en de Amerikaanse clown ‘Genéral Lavine’ goed te typeren. Alles naar verwachting en een welkome cd aanwinst, zeker voor Ashkenazy’s bewonderaars.
Maar enige discrepantie tussen de oude en de nieuwe opname, zeker qua klank, was onvermijdelijk.
Voor wie safe wil spelen, blijft daarom Krystian Zimerman de aanbevolen interpreet (DG 435.773-2).