Dvorak: Moravische duetten op. 38 nr.1-4 B.69, S. 47; ‘Afscheid van een soldaat’ B. 62; ‘Daar op ons dak; B. 118; ‘De metamorfoses’, ‘Het afscheid’, ‘De armoede’ en ‘Daar is een jongen aan het ploegen’ op. 20 nr. 1-4 B. 50; Moravische duetten op. 32 nr. 1-13. Simona Houda-Saturová (s), Markéta Cukrová (ms), Petr Nekoranec (t), Vojtech Spurny (p). Supraphon SU 4283-2 (52’20”). 2017
Gegeven de enorme populariteit van Dvoraks symfonieën, strijkkwartetten en pianotrio’s is h et goed om te bedenken dat hij zijn eerste faam ontleende aan een stel Moravische duetten uit 1877 dat later door meer werd gevolgd zodat een totaal van 23 tot stand kwam dat hier compleet wordt uitgevoerd.
Het is makkelijk te begrijpen waaraan die populariteit te danken is. Het materiaal is bedoeld voor amateurzangers die samen zongen op muziekavonden van de familie Neff en het bezit een grote melodische charme en ritmische gratie, terwijl de vocale schrijfwijze heel subtiel is
Het bij toerbeurt optredende jonge Tsjechische vocale trio - een licht klinkende sopraan, een warmgetimbreerde mezzo en een elegante tenor op deze cd zingt dit alles met veel verve en vermijdt goed de valkuilen van het sentimentaliseren en folkloristische snoezigheid. Bijkomend voordeel is dat ze in hun eigen taalgebied werken. ‘De metamorfosen’ en ‘De armoede’ vormen hoogtepunten. Vojech Spurney toont zich een inlevende begeleider. Aardig authentiek detail is dat hij speelt op een Bösendorfer van Dvorak zelf uit 1878.
Opus 20 was oorspronkelijk bestemd voor sopraan en tenor, maar wordt hier door vrouwenstemmen gezongen. Geen probleem.
Van Genia Kühmeier (s) en Bernarda Fink (ms) met pianist Christoph Berner is een mooie opname van de 13 duetten op. 32 beschikbaar (Harmonia Mundi HMC 90.2081), maar deze complete set is nuttiger en waardevoller.