Dusapin: Wenn du dem Wind….. Wenn du dem Wind….; Vioolconcert Aufgang; Pianoconcert À quia. Resp. Natascha Petrinsky (ms), Carolin Widmann (v) en Nicolas Hodges (p) met het Orchestre national des pays de la Loire o.l.v. Pascal Rophé. BIS SACD 2262 (78’58”). 2017
Natuurlijk verplicht het tot het leveren van ‘brandstof’ als je composer in residence bent, zoals Pascal Dusapin (1955) dat bij het Loire orkest is.
Het Vioolconcert Aufgang is uit 2012, het Pianoconcert A quia uit 2002 en het aan de opera Penthesilea ontleende Wenn du dem Wind…. oorspronkelijk uit 2015. Bij laatstgenoemd werk gaat het om drie dramatische taferelen daaruit op een enigszins gewijzigde tekst van Beate Häckl over de drie protagonisten Penthesilea, haar bediende Prothoe en de aartspriesteres, gebundeld voor één stem, die van mezzo Natascha Petrinsky die dramatisch en met vrij veel vibrato zingt als een soort hedendaagse Lulu. Eigenlijk is de orkestpartij met een oud harptype aan begin en eind interessanter.
Opvallend dat de Fransman Dusapin zo vaak Duitse titels gebruikt. Ook in het driedelige Vioolconcert dat meer boeit. Het begint nogal geheimzinnig, maar krijgt daarna een ritmisch krachtig, licht jazzy vervolg. Het middendeel is een wat bombastisch scherzo, maar eindigt als een meditatie op basis van materiaal uit de opera Passion. De finale klinkt vrij agressief.
Carolin Widmann speelt de solopartij uitdagend fel, vol passie en erg temperament vol - beter is nauwelijks voorstelbaar. Hooguit toonde Renaud Capuçon (Erato 2564-6026876) iets meer verfijning, maar of het daar op aankomt in dit werk?
Ook het Pianoconcert met de raadselachtige titel À quia is een kernachtig en tegelijk wat vaag werk vol mooie confrontaties tussen solist en orkest en met fijn rustige momenten wanneer de solist even alleen aan het woord is. Eerder nam Ian Pace dit concert met Eschenbach op (Naïve MO 782164), maar Nicholas Hodges is een haast gevoeliger en genuanceerder spelende pianist en Pascal Rophé is een voortreffelijke begeleider in dit hele mooie programma.