DESSNER: CHAN, EL

Dessner: El chan. Concert voor 2 piano’s en orkest; HavenEl chan; Katia en Marielle Labèque (p), het MDH kwartet en het Orchestre de Paris o.l.v. Matthias Pintscher. DG 481.8074 (46’16”). 2018

Het is lang geleden dat ik de enthousiaste zusjes Labèque tijdens Gidon Kremers Lockenhaus festival een aantal keer hoorde en na afloop van dat kamermuziekfestival op de terugreis in de bus naar Wenen uitgebreid sprak. Het is ook al even lang geleden - eind jaren tachtig, begin jaren negentig - dat ze voor Philips een aantal opnamen maakten. Maar blijkbaar zijn ze  nog steeds actief. In dit korte programma vormt de Amerikaanse componist en gitarist Bryce Dessner (1976) die zich in Parijs heeft gevestigd en enerzijds deel uitmaakt van de rockband The National en zich anderzijds aan serieuzer muziek wijdt de verbindende schakel. Dess ner schrijft bijvoorbeeld opdrachtwerken voor orkesten en werkt samen met andere componisten als Glass, Reich en Muhly. Hij begon met het MusicNow festival en was mede stichter van het Kopenhaagse HAVEN festival. Daaraan hebben we mogelijk de bijna negen minuten durende compositie voor 2 gitaren en 2 piano’s van die naam te danken. Uitgevoerd door het MDH kwartet waarvan de naam staat voor Minimalist Dream House en dat behalve uit de zussen Labèque  bestaat uit David Chalmin (gitaar, vocals en elektronica) en Stefano Pilia (gitaar). Verder zijn daar het driedelig Concert voor 2 piano’s en heet van de naald El chan voor 2 piano’s met 7 deeltjes, waaronder ‘El charco del ingenio’, ‘Points of light’, ‘Coyote’ en ‘Pool of El Chan’.

Alles bijeen muziek met een vrij gering soortelijk gewicht, maar Labèque liefhebbers zullen er genoegen aan beleven.