Dorman: Letters from Gettysburg 1-5; After Brahms 1-3; Vioolsonate nr. 3 Nigunim. Amanda Heim (s), Lee Poulis (b) met het Tremolo slagwerkensemble en het Gettysburg college koor o.l.v. Robert Natter c.q. Orli Shahem (p) en Gil Shaham (v) en Orli Shaham (p). Canary Classics CC 17 (56’03”). 2011-2015
Drie composities van de in Israël geboren Avner Dorman (1975) uit resp. 2013, 2015 en 2011 waarvan het eerste hier zijn cd première heeft.
De Letters from Gettysburg bevatten als algemeen eerbetoon aan de oorlogsslachtoffers en meer aan het bijzonder aan die bij de slag bij Gettysburg uit de Amerikaanse burgeroorlog in 1863 die het grootste aantal doden achterliet de delen ‘Kiss me mother’, ‘I have thought’, ‘Battle’, ‘Dear brave boy’ en ’Since I was wounded’.
Hier worden ze beurtelings heel doorleefd gezongen door sopraan Amanda Heim en bariton Lee Poulis, begeleid door koor en slagwerk. Bij After Brahms gaat het om de drie Intermezzi op 117 van Brahms die door Orli Shaham beeldend worden heroverwogen,
Het Hebreeuwse woord Nigun (meervoud Nigunim) betekent ‘melodie’ in de vorm van een al dan niet religieuze instrumentale improvisatie. In dit geval voor in de vorm van een vierdelige Vioolsonate, waarin violist Gil Shaham in een dieptreffende en met emoties geladen voordracht indringend wordt begeleid door zijn zus Orli.
De nadere kennismaking met Dorman is van aangename aard en zou goed kunnen leiden tot het luisteren naar zijn Slagwerkconcert Frozen in time dat in 2018 in een Roemeense vertolking is verschenen (Sony 1907582-21454-2).