CD Recensies

DURANTE: REQUIEM, ORGELCONCERT

Durante: Requiem in c; Orgelconcert in Bes. Alexandra Kidgell (s), Katy Hill (s), William Purefoy (ct), Mark Dobell (t) en Ben Davies (bs) c.q. Clive Driskell-Smith (org) met het Christ Church kathedraalkoor Oxford en Oxford baroque o.l.v. Stephen Darlington. Coro COR 16147 (63’27”). 2016

In de tijd toen in Napels waar Francesco Durante (1684 - 1755) actief was de opera het muzieklandschap domineerde, wat hij een uitzondering, zelfs haast een unicum want hij schreef vrijwel uitsluitend, wat concerten, kamermuziek en geestelijke werken, waaronder dit 5-8-stemmige Requiem.

Dat dit overleefde is zuiver te danken aan zijn goede herinnering. Zijn goklustige echtgenote verkocht namelijk zo snel dat ging al zijn werken en gelukkig kon de met een uitstekend stel hersens, dus een goed geheugen zo eens uitschrijven en voor de zekerheid de partituren meteen in Parijs kon onderbrengen.  

Dat in 1746 geschreven post-barokke Requiem is zeker een meesterwerk, maar heeft momenten vol elegante melodieuze charme. Dat blijkt uit deze Engelse uitvoering die is gebaseerd op een door dirigent Stephen Darlington voorbereide versie.

Hij zorgt voor een heel geslaagde uitvoering dankzij de heel goede solisten  van The Sixteen en de jonge, frisse koorstemmen - vooral de jongenssopranen verdienen lof.

Aan dieperliggende expressie mankeert het niet. Ook het heel innemende Orgelconcert komt mooi tot klinken.