CD Recensies

DANIELPOUR: ELEGIES; SONNETS TO ORPHEUS

Danielpour: Elegies; Sonnets to Orpheus. Frederica von Stade (ms) en Thomas Hampson (b) met het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Roger Nierenberg c.q. Ying Huang (s) met het Perspectives ensemble. Sony SK 60850 (65’27”). 2000 

Aan het ontstaan in 1997 van Elegies van Richard Danielpour is uiteraard een verhaal verbonden. De vader van Frederica von Stade kwam om tijdens W.O. II in Europa, maar later vond ze een bundeltje brieven van hem terug. Kim Vaeth bedacht op grond daarvan gedichten die door Danielpour als vijfdelige cyclus met de delen ‘Vigil’, ‘Lacrimosa’, ‘Benediction’, ‘Litany’ en ‘In paradisum’ - voor mezzo (het meisje Van Stade) en de vader (Thomas Hampson) op muziek zijn gezet.

Het werd een prachtige compositie waarvoor de componist veel lof werd toegezwaaid, juist ook omdat tekst en muziek to treffend en mooi van tint zijn. Dat Frederica van Stade, Thomas Hampson en Roger Nierenberg daar een belangrijk aandeel in hebben, spreekt haast vanzelf.

De Sonnets to Orpheus op Engelse vertalingen van gedichten van Rilke door Stephen Mitchell uit 1992 is wat kleinschaliger voor een kamerensemble met belangrijke rollen voor piano, cello en hoorn. Het bevat de delen ‘Proloog’, de tango-achtige ’Dance the orange’, de ironische ’Elegy’, de felle ’Tarantella’, het melodieuze  ‘Anthem’ en de elegische ‘Epilogue’.

De heel verschillende stemmingen en emoties van het werk worden bijzonder mooi gepeild door sopraan Ying Huang’s lichte, soepele sopraan en de instrumentalisten van het Perspectives ensemble.

Een cd vol met typisch Amerikaanse muziek in de geest van Barber, Piston en Mennin, maar ook met een heel universele ondertoon.