Denyer: Finding refuge in the remains; Kwartet voor fluit, contrabas en slagwerk; Frog; Archaeology; Contained in a strange garden; The tender sadness of tyrants as they dance. The Barton Whorkshop. Et’cetera KTC 1221 (72’32”). 1990-1997
De Engelse componist Frank Debyer (1943) kiest graag intrigerende titels voor zijn kamermuziekwerken waarvan hij een interessant klankspel met melodie en toonhoogtes maakt. Deze opname dateert uit de tijd dat Denyer als kernlid deel uitmaakte van het Nederlandse eigentijdse muziekensemble The Barton Workshop, waartoe verder Manon Heijne (voc), Jos Zwanenburg (melodica, fluit), John Anderson (hrp), Jos Tieman (cb), James Fulkerson (tromb), Wim Konink (slagw), Marcel Andriessen (slagw), Jan Rokyta (cimb) en Alex Robertson (va) behoren.
Puur op klank gericht tracht de componist in deze werken op de verbeeldingskracht van de luisteraar te werken en die maakt hij het niet erg makkelijk. Het is soms moeilijk vast te stellen of de feitelijke klanken of de beelden die deze oproepen het evocatiefst zijn.
Net als Cage in een spontane bui vestigt de keuze van het instrumentarium nooit de aandacht op zichzelf, maar de resultaten zijn altijd heel substantieel, zoals in deze voortreffelijke verklankingen en zelden zonder boeiend of zelfs fascinerend te zijn als concept.