DEBUSSY: PRÉLUDES I EN II, PETKOVA
CD Recensies - D

Debussy: Feux d’artifice. Préludes nr. 1-24. Mariette Petkova. Bloomline BS 19-096 (2 cd’s, 86’13”). 2019

Debussy’s beide banden met Préludes (1910 en 1913) behoren tot zijn laatste descriptieve pianowerken. Titels als ‘La cathédrale engoutie’ wijzen op een zere affiniteit met de wereld van de Images, maar andere, zoals ‘Feux d’artifice’, ‘La fille aux cheveux de lin’ en ‘La danse de Puck’ wijzen eerder op een vlot extravert element. Daadwerkelijk wordt in sommige deeltjes inderdaad gebruik gemaakt van populaire muzikale invloeden, inclusief Napolitaanse liederen en musichall materiaal. De Préludes zijn wat toegankelijker dan de Images, maar lastiger uitvoerbaar, zij het niet zo lastig als de Études

De Bulgaars-Nederlandse pianiste Mariette Petkova wijdde daar tijdens een aantal concerten in Nederland en België in 2018, het jaar waarin Debussy’s honderdjarige sterdag werd herdacht, haar volle aandacht aan die gebeurtenis met recitals waarin diens 2x12 Préludes centraal stonden. Vervolgens nam ze die tot besluit ook ‘live’ op in de Salle Paderewski in Lausanne met haar man Leo de Klerk als producent.

Haar voordracht klinkt persoonlijk, warmbloedig en omvat tot op vrij grote hoogte de hele reikwijdte van Debussy’s intimiteit, esprit, virtuositeit, mysterie en oorspronkelijkheid. Hooguit had soms het tempo wat hoger mogen zijn en het detail beter uitgewerkt. Een fijne herinnering voor de bezoekers van haar optreden.