CD Recensies

DUTILLEUX: PRÉLUDES NR. 1-3; PIANOSONATE, VIGNON

Dutilleux: D’ombres. Préludes nr. 1-3, Pianosonate op. 1; Ledoux: Surgir. Élodie Vignon. Cypres CYP 4658 (56’26”). 2019

Ingeleid door Surgir (plotseling opduiken, een wereld vol snelle veranderingen) van de in het grijsgebied tussen klassiek en pop opererende Belgische componist Claude Ledoux (1960) wijdt Élodie Vignon, die daarvoor een opname maakte van de eerste bundel Préludes van Debussy en de Douze coffrets studieux van Lucien Noullez (Cypres CYP 1676) zich in het programma D’ombres hoofdzakelijk aan Henry Dutilleux.

De drie Préludes, met de titels ‘D’ombre et de silence (1973), ‘Sur un même accord’ (1977) en ‘Le jeu de contraires’ (1988) illustreren hoe de componist onafhankelijker wilde worden van Debussy.

Hij droeg zijn enige (driedelige) Pianosonate in 1948 die hij als zijn eerste opus beschouwde (alle daarvoor geschreven werken zijn vernietigd) op aan zijn vrouw Geneviève Joy. Al deze composities zijn verrassend vaak - meer dan twintig maal - opgenomen, het mooist door Robert Levin (ECM 476.3653) en Anne Queffelec (Virgin 319.364-2).

Maar ook Élodie Vignon ontplooit een mooi breed spectrum aan kleuren in deze werken en markeert alle structurele overgangen duidelijk waarmee ze zorgt voor gave, heel geldige nieuwe bijdragen.