CD Recensies

DEBUSSY: PIANOWERKEN, ÓLAFSSON

Debussy: Voorspel ‘La damoiselle élue’, ‘Jardins sous la pluie’ uit Estsampes, ‘Serenade for the doll’ uit Children’s corner, ’The snow is dancing’ uit Childrens corner, ‘Des pas sur le neige’ uit Préludes I, ‘La fille aux cheveux de lin’ uit Préludes 1, ‘Ondine’ uit Préludes 2, ‘Hommage à Rameau’ uit Images I; Rameau: ‘Le rappel des oiseaux’, ’Rigaudons nr. 1 en 2’ uit Klavecimbelsuite in e’, ’Musette en rondeau’, ’Tambourin’, ‘La villageoise’, ‘Gigue en rondeau 2’, ‘Les tendres plaintes’, ‘Les tourbillons’ uit Pièces de clavecin 1724, ‘L’entretien des muses’, ‘La joyeuse’, ‘Les cyclopes’, ‘The arts and the hours’ (bewerking intermezzo uit Les Boréades), ‘La Cupis’, ‘L’indiscrète’, ‘La Rameau’, ‘La poule’, ‘L’enharmonique’, ‘Menuet 2’ uit Nouvelles suites de pièces de clavecin XI, ‘Les sauvages’, ’Egyptienne’. Vîkingur Ólafsson. DG 483.7701 (79’08”). 2019

Net als zijn Franse collega Alexandre Tharaud combineert Vikingur Ólafsson, ook wel de IJslandse Glenn Gould genaamd, graag de barokcomponist Rameau en de impressionist Debussy in één programma. Ólafsson is een veelzijdig man die zich even goed thuis voelt in de Pianowerken van Glass (DG 479.6916, 2016) als in die van Bach (DG 483.5022, 2018). De uitgekozen stukken van Debussy komen voornamelijk uit Children’s corner, de Préludes en de Images, die van Rameau vooral uit de tussen 1724 en 1741 gecomponeerde Pièces de clavecin.

In dit recital waarin hij enigszins om en om liefst achttien stukken  in bonte afwisseling van beide componisten speelt, zorgt hij voor een soort dialoog tussen het tweetal en eindigt met Debussy’s ‘Hommage à Rameau’ de mooie sarabande waarin beiden harmonieus worden verenigd.

De bewuste uitgave werd tijdens een voordracht cum recital in het Berlijnse Konzerthaus waar de pianist als ‘solist in residence’ thuis is geïntroduceerd. In zijn inleiding zei hij:  ‘For me, Rameau is up there with Handel, Scarlatti, and second only to Bach, It is simply genius keyboard writing. I juxtaposed Rameau’s music with that of Debussy to create a dialogue between the two that defeats time and space with music.’