Denisov: Concert voor 2 altviolen, klavecimbel en strijkorkest; ‘Kamermuziek’ voor altviool, klavecimbel en strijkorkest; Variaties op een koraalthema van Bach; Grafschrift. Nobuko Imai (va), Petra Vahle (va), Annelie de Mak (kl), Nieuw Sinfonietta Amsterdam o.l.v. Lev Markiz. BIS CD 518 (58’13”). 1991
Edison Denisov (1929 - 1995) behoorde na een studie wiskunde tot de zeven Russische componisten die nog in 1979 door de Sovjet Componisten Unie op de zwarte lijst werden geplaatst omdat ze ‘zinloze, lawaaierige slijk produceerden in plaats van werkelijke muzikale vernieuwing’. Hij behoorde tot de zogenaamde ‘anti collectionistische ondergrond’. In 1994 emigreerde hij nog naar Frankrijk, waar hij twee jaar later overleed.
Veel van zijn werken hebben een wiskundige achtergrond, waarbij hij probeert het rubato in exacte schrijfwijze met complexe ritmiek te noteren en hij schuwde soms ook geen dodekafonische elementen. De hier opgenomen vier werken dateren uit de periode 1982 tot 1986. De Variaties op een koraalthema van Bach zijn over de koraalmelodie ‘Es ist genug’. Voor wie het Grafschrift was bedoeld, wordt niet onthuld.
Wie dit stel composities met de altviool van Nobuko Imai in de hoofdrol beluistert, kan slechts verbaasd zijn hoofd schudden over die politiek gemotiveerde misvatting.
Het gaat namelijk best om subtiele, expressieve werken die een eigen stempel dragen en dus tot zijn latere werken behoren die dus niet meer uit duistere tijden dateren. Ze worden alle voorbeeldig gespeeld; Nobuko Imai en Lev Markiz vonden elkaar geheel in deze interpretaties en alternatieven op cd zijn er niet behalve voor de Bachvariaties. Die nam Igor Boguslavsky ook op (Chant du monde LDC 288.978).