DONIZETTI: PIANOWERKEN

Donizetti: Pianowerken (compleet). Pietro Spada. Arts 47381/3-2 (3 cd’s, 2u., 50’02”). 1989

Donizetti: Pianoduo’s (compleet). Wals in G; Sinfonia’s nr. 1 in D, 2 in D; Marcia lugubre; Sonates in G, Bes, Es ‘L’inaspetta’, E, C, D, F, A, D, F, C ’Sonate a 4 sanfe’, e ‘La lontananza’, in C; La solita suonata; Il capitan battaglia; Polonaise in D, ‘L…’; ‘Il genio di GDM’. Larisse Kondratjewa en Reinhard Schmiedel. CPO 999.163-2 (2 cd’s, 2u., 50’02”). 1993

Tegenwoordig kennen we Gaetano Donizetti (1797 - 1848) nog vrijwel uitsluitend als operacomponist, maar hij schreef ook sinfonia’s, concerten voor viool, fluit, hobo, klarinet, 18 strijkkwartetten, een Trio voor fluit, fagot en piano en tal van pianowerken, waaronder sonates, sinfonia’s, walsen en losse stukken.

Pietro Spada had de moed om ze alle op te nemen, maar al luisterend naar de eerste van de drie cd’s wordt duidelijk waarom ze zelden meer te horen zijn. We horen veel van Haydn en Mozart terug, maar dan op een wat lager inventief pitje en zonder de technisch en virtuoos veeleisender pianocomposities van Beethoven, Schubert en Chopin te benaderen. Ongetwijfeld charmante muziek met een eenvoudige melodielijn en een hoempa hoempa baslijn. De relatief beste werken zijn de Sinfonia’s. Ze dienden waarschijnlijk als uitgangspunten voor orkestwerken. De emoties, melodieën en harmonieën zijn hier gevarieerder en er is beter gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de piano.

Op de derde cd staan een Fuga, een Pastorale en een Grande Offertorio die iets weg heeft van een Ouverture van Rossini. Spada verdient waardering omdat hij de muziek heeft ontdekt en zich daar zo voor inzet. Dit repertoire is er nu tenminste op cd.

Eigenlijk beleefde ik meer plezier aan de selectie uit de solowerken en de duo’s die Larisse Kondratjewa en Reinhard Schmiedel samenstelden.