Dubra: Symfonie nr. 2; Mysterie van zijn geboorte. Eriks Kirsfelds (vc) met het Liepaja symfonie orkest o.l.v. Atvars Lakstigala. Skani LMIC/SKAI 080 (48’07”). 2019
De in Riga geboren Letse componist Rihards Dubra (1964) kon zich pas vrij uiten na de Russische bezetting en schijnt zich vooral aan religieus geïnspireerde muziek te wijden. Een goed voorbeeld daarvan is Mysterie van zijn geboorte voor cello en orkest. Het is een soort meditatie over Kerstavond in een stijl waarin minimalisme en neoromantiek zijn gefuseerd. Bijzonder is ook zijn Alma redemptoris Mater voor sopraan, saxofoon, koor en orgel.
Zoals de meeste mensen in Letland werd Dubra in een Lutherse familie geboren, maar door zijn grootouders katholiek opgevoed en gebruikt hij daarom graag bestaande latijnse tekstvormen. Koren op de molen van de rijke Letse koortraditie.
Maar gelukkig schrijft bij ook in gangbare abstracte vormen, zoals de symfonie en de orkestrale meditatie Mysterie van zijn geboorte. Hier horen we Symfonie nr. 2 als een mooi doorwrocht en gelukkig ook behoorlijk toegankelijk werk dat geheel naar behoren is uitgevoerd. Wie het waagt zich open te stellen voor Dubra, wordt rijkelijk beloond.
Met het Royal Holloway koor o.l.v. Rupert Gough wijdde ook Hyperion zich onder de titel ‘Hail, queen of heaven’ aan deze componist (Hyperion CDA 67799).