Dvorak: Stabat mater voor soli, koor en piano op. 58, B. 71. Julia Kleiter (s), Gerhild Romberger (a), Dmitry Korchak (t) en Tareq Nazmi (bs) met het Koor van de Beierse omroep en Julius Drake (p). BR Klassik 900526 (58’53”). 2019
Aan goede opnamen van Dvoraks Stabat mater uit 1877 heeft het in de gangbare vorm met orkestbegeleiding nooit ontbroken. Te denken valt aan Herreweghe (PHI LPH 009), Belohlávek (Decca 483.1510) enn de vroegere opname van Kubelik (DG 423.919-2). Maar dat er ook een versie met pianobegeleiding bestaat, is minder bekend. Daarvan bestond een opname uit 2007 met Alexandra Coku, Renate Pokupic, Pavol Bresnik en Markus Butter met pianiste Brigitte Engerer en Accentus o.l.v. Laurence Equilbey (Naïve V 5091). Dat was een niet al te sterke presentatie.
Het verhaal gaat dat Dvorak zelf een half jaar eerder die versie met pianobegeleiding schreef, maar de feiten zijn iets anders. Het gaat om een bewerking van Dvoraks manuscript door Miroslav Srnka. Zo wordt het werk tot een intiemer schaal teruggebracht. In de rustiger momenten is de pianopartij nogal versimpeld. Maar of het werk daarmee echt is gediend?
De nieuwe uitvoering beschikt over krachtiger stemmen die met meer emotie zingen en een puik koor en een heel ervaren begeleider aan hun zijde hebben. Het is een blijft een reductie en geen origineel, maar is als historische curiositeit zeker de moeite waard.