Dvorak: Amerikaanse suite in A op. 98b, B. 190; Mazurka voor viool en orkest op.49, B.90; Rondo in g voor cello en orkest op. 94, B. 181; Tussenspelen voor klein orkest nr. 1-7 B. 15; Klid (Stille wouden) op. 68/5, B. 182; Polonaise in Es B. 100; Nocturne in B op. 40, B. 48; Praagse walsen nr. 1-5 B. 99; Polka in Bes op. 53a, B. 114. Dmitry Yablonsky (vc) en Alexander Trotsiansky (v) met het Russisch filharmonisch orkest o.l.v. Dmitry Yablonsky. Naxos 8.557352 (78’42”). 2003
De negen symfonieën, de drie concerten, de beide serenades en de zestien Slavische dansen van Dvorak zullen veel muziekliefhebbers vertrouwd zijn, maar veel van zijn andere orkestwerken nauwelijks. Wat dat betreft biedt deze cd uitkomst want deze bevat aardig wat aanvullingen.
Als vroegste werk zijn de 7 Tussenspelen misschien nog niet bijster interessant, maar bij de aan Sarasate opgedragen Mazurka (oorspronkelijk voor viool en piano) wordt dat meteen anders, vooral dankzij de levendige uitvoering door Alexander Trostiansky. Voor het Rondo stapt dirigent Yablonsky even van zijn podium om de cellopartij te spelen. Oorspronkelijk was dat een stuk met pianobegeleiding dat al gauw werd opgewaardeerd. Verderop speelt hij ook met een milde toon en goed met het orkest geïntegreerd in Stille wouden. Ooit begon dit werk in een reeks van zes pianoduetten, maar dat is er niet meer aan te horen.
Ook de rest van de cd is gevuld met kostelijke muziek en het is vooral de vijfdelige Amerikaanse suite (oorspronkelijk voor piano) die imponeert en waarin duidelijk de componist van de Nieuwe Wereld symfonie herkenbaar is. De vijf Praagse dansen zijn daarentegen nog geheel in de Boheemse wereld geworteld. Heel leuke werken.
De Nocturne in B heeft een interessante achtergrond. Oorspronkelijk was die bedoeld als langzaam deel (andante religioso) voor Strijkkwartet nr. 4 en vervolgens nog eens als duo voor viool en piano. De Polka die tot slot klinkt is als een kostelijk P.S.
Yablonsky zorgt voor heel goed orkestspel en een welkome aanvulling van het Dvorak repertoire.